Podd om Frontend

Med Consids Benjamin Huyn, art director och UX-designer, och Samuel Milton, frontend-arkitekt.

Podd om Frontend med Consids Benjamin Huyn, art director och UX-designer, och Samuel Milton, frontend-arkitekt. Trevlig lyssning!

http://Simon%20Zachrisson%20och%20Tobias%20Dahlgren,%20medarbetare%20på%20Consid%20och%20podcastvärdar%20för%20UTVECKLA

Simon & Tobbe

Kontakta oss!

utveckla@consid.se

UTVECKLA #30: Frontend

I avsnitt 30 av UTVECKLA snackar vi frontend. Vad ryms i begreppet, vilka olika sorters frontend-utvecklare finns det och borde det egentligen heta nåt annat? Benjamin Huyn, art director och UX-designer på Consid i Jönköping, och Samuel Milton, frontend-arkitekt på samma kontor, hjälper programledarna Simon Zachrisson och Tobias Dahlgren att räta ut frågetecknen. Dessutom avslöjar gästerna vilken webbläsare som just nu är det svarta fåret bland utvecklare, varför de hatar uttrycket ”fullstack” och ger alla blivande frontendare lite goda råd på vägen. Missa inte det!

Bonusmaterial: Här finns texten om “The great divide” som Samuel tipsar om: https://css-tricks.com/the-great-divide/

Höjdpunkter från avsnittet om Frontend:

0.27 Simon Zachrisson och Tobias Dahlgren hälsar välkomna.

8.42 Dagens ämne: Frontend.

9.50 Välkomna Bejamin Huyn och Samuel Milton!

10.19 Vem är Benjamin?

11.09 Vem är Samuel?

12.41 Hur har gästerna hållit sina kunskaper fräscha sedan de gick ut på arbetsmarknaden?

15.50 Vad innebär UX för Benjamin?

16.30 Hur mycket drivs UX-utveckling av teknik?

17.42 Samuel om vänster-högerskalan inom utveckling, där krav, UX och research rör sig mot prototyp, frontend och backend.

20.33 Samuel om hur arbetsuppgifterna förändrats genom åren och ”the great divide” inom frontend.

23.45 Samuel och Benjamin om de grafiska riktlinjer de behöver förhålla sig till, till exempel tillgänglighetsanpassning.

25.50 Är riktlinjerna en begränsning eller tillgång?

29.30 Håller konflikten mellan design och funktionalitet på att överbryggas, när rollerna utvecklas och smälter i varandra?

32.02 Vilka roller brukar finnas i ett utvecklingsteam?

33.50 Benjamin om hur ett bra samarbete i ett utvecklingsprojekt ser ut.

34.49 Hur ser gästerna på den, i jobbannonser, allt mer efterfrågade titeln ”fullstack-utvecklare”?

37.23 Vilka verktyg jobbar Benjamin mest med?

39.26 Samuel om sitt arbete, som tar vid när en design är levererad, och vilka verktyg han använder.

41.06 Samuel om gränssnittstestning och webbläsarnas svarta får.

42.49 Så förhåller sig Benjamin till krav på anpassning till olika devices.

43.29 Har anpassningarna blivit enklare?

46.27 Hur visionär kan man vara inom UX och frontend?

47.43 Hur hanterar man dialogen med kund om (ibland) orimliga krav på design eller funktionalitet?

50.41 Hur kommer det sig att gästerna halkade in på sina respektive områden?

54.28 Gästernas råd till den som är sugen på att bli frontend-utvecklare.

56.25 Eftersnack, tack och hej!