Podd om tekniken bakom jättesajten Pricerunner

Med Anton Dauksz KindbladDevOps Engineer.

I det 31:a avsnittet av UTVECKLA gästas vi av Anton Dauksz KindbladDevOps Engineer på Pricerunner – sajten som så gott som alla kommer att hamna på minst en gång i julruschen.

http://Simon%20Zachrisson%20och%20Tobias%20Dahlgren,%20medarbetare%20på%20Consid%20och%20podcastvärdar%20för%20UTVECKLA

Simon & Tobbe

Kontakta oss!

utveckla@consid.se

UTVECKLA #31: Tekniken bakom Pricerunner

Hur hanterar Pricerunner rent tekniskt 350 miljoner priser varje dag, hur har man byggt bort flaskhalsarna inför shoppinghelgerna, varför vill Riksbanken samarbeta med Pricerunner och vilka dammsugare är bäst i test? Detta och mycket mer kommer Anton Dauksz Kindblad berätta om 2021 års sista, snötäckta avsnitt.  

Höjdpunkter från avsnittet:

0.29 Hej och hohoho! Programledare Simon Zachrisson och Tobias Dahlgren hälsar välkomna och snackar gubb-lan. 

5:00 Dagens julrelaterade ämne: Pricerunner och tekniken bakom denna jättesajt.

6.43 Hej och välkommen Anton Dauksz Kindblad! 

7.01 Anton om årets Black Friday som just är över när inspelningen görs, och skillnaden mot tidigare år. 

8.50 Om eventuella prestandaproblem under den svarta fredagen. 

9.28 Vem är Anton Daukz Kindblad och vad gör han egentligen på jobbet? 

11.09 Så stor utvecklingsavdelning har Pricerunner. 

12.06 Så hamnade Anton in i DevOps-rollen. 

13.58 Så gör Anton för att hålla fokus och inte gå in och peta i andra verksamheter (som han också kan). 

15.28 Detta gör Pricerunner – mer än prisjämförelser. 

16.39 Lagrar Pricerunner prisdata, eller hämtar man ut den från andra parter? 

17.08 Om att jobba på ett företag som hanterar omkring 350 miljoner priser per dag. 

18.54 Hur gör man när samma produkt har flera olika produktnummer? 

20.12 Kan Pricerunner kräva att få ta del av data? 

21.07 Så har det ökade intresset för Black Friday och Black Week de senaste åren påverkat Pricerunners utvecklingsresa.

22.27 Om Merchant Zone som Pricerunner erbjuder handlare.  

23.25 Om Pricerunners samarbete med Riksbanken. 

24.26 Så kommer Pricerunner påverkas av att ha blivit uppköpt av Klarna. 

24.51 På dessa marknader finns Pricerunner – och så ser sajten ut där. 

26.36 Detta var det första Anton satte tänderna i det första han gjorde, när han började på Pricerunner. 

28.30 Så tänker Anton när han delar upp något i microtjänster. 

30.00 Hur undviker man att hamna i en stor spindelväv av kopplingar mellan mängder av microtjänster? 

31.13 Så ser resan ut – från att en utvecklare gör en ändring till att det går ut i produktion. 

32.22 Dessa testverktyg använder Pricerunner  

33.49 Så rullar man tillbaka när en ändring inte blir bra. 

34.54 Gör man någon riskanalys innan man gör en ändring? 

36.43 Hade Pricerunner kunnat jobba lika DevOps-orienterat om man hade byggt på den gamla plattformen? 

37.39 Anton om att hela företaget var överens om att en ny plattform behövdes. 

38.40 Så managerar man alla microtjänster. 

40.53 Är det så roligt med Pricesrunners nya plattform som det låter? Undrar två avundsjuka utvecklare. 

41.46 Pricerunners site har bytt utseende, detta frontend-ramverk kör man nu, och så jobbar man med frontend. 

44.27 Sådan är frontendleveransprocessen. 

45.36 Vad är det man lyckats optimera för att spara tid? 

46.35 Anton om utvecklingsprojekt som han ser fram emot att jobba med framöver. 

48.26 Anton om det bästa med hans jobb. 

50.59 Julhandeln är igång, dessa funktioner ska man inte missa på sajten. 

52.55 Om att Pricerunners tester inte styrs av något enskilt företag. 

53.41 Simon och Tobbe sammanfattar samtalet de nyss haft. 

54.51 Tobbe gör ohämmad reklam för Consids traineeprogram där det finns platser kvar till våren. 

57.34 Tack och hej! 

Ta del av fler poddavsnitt

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Ladda fler

Anpassa dina datapreferenser

Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.