Öst + väst = bäst?
Podcast med kinesiska Geelys PR- och kommunikationschef
Podcast med kinesiska Geelys PR- och kommunikationschef Stefan Lundin, om att ta världsnyheter på volley, kinesisk syn på digitalisering och om att sätta en gubbe på månen utan att fundera så mycket.
Öst + väst = bäst?
Från att ha jobbat i byråbranschen under den turbulenta IT-boomen i början av 2000-talet, är Stefan Lundin idag svensk PR- och kommunikationschef för ett av världens snabbast växande företag – kinesiska Geely. Öst möter väst, Hangzhou möter Göteborg, fossilt ska bli förnybart, analogt ska bli digitalt – och mitt i alltihop står alltså Stefan Lundin, med uppdrag att hjälpa alla att förstå varandra. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden pratar han om vikten av att tänka snabbt och stort, om kopplingen mellan bilar och danska fintech-tjänster och om varför Göteborg är Nordeuropas Silicon Valley.
Höjdpunkter från avsnittet:
2:13 Stefan Lundin berättar om tiden på Framfab, ett av IT-boomens snabbast växande bolag.
”Jag hade anställningsnummer 308 på Framfab när jag började där 1999, något år senare var vi väl 3000 pers.”
3:42 Om att navigera i ett landskap som är i blixtsnabb förändring.
”Låser man sig i en teknikfålla är det lätt att man sitter fast där när det vänder och vi vet att det enda som är troligt är att det otroliga kommer att inträffa.”
5:14 Stefan Lundin berättar om den roll han har idag på Geely, som präglas av tvära kast.
”Jag gick på julledighet december 2017 och dagen före julafton ringer min kollega på PR centralt i Kina och sa: ‘du, imorgon släpper vi nyheten att vi har köpt den största ägarposten i AB Volvo’. Så det var bara att plocka den på volley.”
7:23 Vad är Geely, utöver ägare av Volvo Cars?
”Det enklaste sättet att förstå vad Geely egentligen är, är att titta på Virgin Group med Richard Branson. Han startade ju ett skivbolag en gång i tiden och nu har han gått vägen över ballongfärder och flygbolag till rymdturism.”
9:57 Vad är hemligheten bakom Geelys stora framgång, spretigheten till trots?
”En avsaknad av respekt för det vi tycker är naturgivna regler för marknader och hur affärer görs.”
11.48 Därför investerar Geely i fintech-i Danmark.
”Lite enkelt översatt är visionen för Geely att göra livet enklare för människor, knyta ihop de olika produkterna, kanske ha betalningslösningen färdigintegrerad i bilen.”
12:56 Vad är Uni3 by Geely?
”Helt plötsligt sitter vi där med fem olika byggnader, en evenemangsarena, ett konferenscenter och en fantastisk restaurang.”
16:20 Så gick det med oron för att Geely skulle flytta jobben från Göteborg till Kina.
”Volvo Cars har aldrig varit så framgångsrika som de är idag, de har aldrig sålt så mycket bilar, är på god väg att börsnoteras, och huvudkontoret ligger bergfast i Göteborg.”
17:31 Vad är det Sverige kan erbjuda Kina?
”Det har skapats ett nordeuropeiskt automotive-kluster som inte står långt efter Silicon Valley – det parat med att vi har en öppenhet gentemot Kina och andra kulturer.”
19.33 Skiljer sig synsättet på digitalisering mellan Sverige och Kina?
”Jag tycker att vi snabbt halkar efter i Sverige, inte för att vi inte är duktiga eller tekniskt kompetenta utan för att både Kina och USA har en mindre nervös läggning vad gäller lagstiftning och personlig integritet.”
21:00 Vad har vi att lära av Kina?
”Förmågan att komma till beslut. Att inte vara så nervösa. Det finns en nybyggaranda i Kina som påminner om USA på 50- och 60-talet, där ingenting är omöjligt.”
22:16 Hur hänger fordonsbranschen med i digitaliseringen?
”Jag tycker att den är ganska framåt och progressiv.”
24:21 Var befinner sig fordonsbranschen om tio år?
”Det kommer säkert vara en majoritet elbilar och säkert en stor portion bilar som kör autonomt, och så kommer det garanterat vara en dark horse där som vi inte riktigt har känt in.”
25:30 Stefan Lundins fem snabba favoriter.
28.32 Stefan rekommenderar gäst till kommande poddar.
29:33 Så följer du Stefans fortsatta framfart.
”Lite enkelt översatt är visionen för Geely att göra livet enklare för människor, knyta ihop de olika produkterna, kanske ha betalningslösningen färdigintegrerad i bilen.”
- Stefan Lundin, Geely
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.