Podd med Susanne Bergh på Länsförsäkringar

Vi måste våga tänka nytt och annorlunda

Lyssna direkt

Podcast med Susanne Bergh, chef kund- och kanal på Länsförsäkringar, om att ta risker i en bransch som är specialiserad på motsatsen, om lokal närvaro i en digital tid och om att bestämma sig för att vinna utan att veta hur.

Från analogt till digitalt

I detta avsnitt av Digitala influencerpodden möter vi Susanne Bergh, chef för kund- och kanal på Länsförsäkringar. Med över 30 år i bolaget har Susanne Bergh varit med hela vägen på Länsförsäkringars resa från analogt till digitalt. Hon snickrade ihop en av företagets första hemsidor i en tid då det bara fanns en enda internetansluten dator på kontoret. 2016 stod hon med sitt team på scenen och tog emot pris för Sveriges bästa bankapp. Hör Susannes tankar om kraften i att våga släppa taget och lita på medarbetarna, om en framtid där försäkringsbolagens erbjudande kanske inte ens är försäkringar och om resan från lokalt bondesamarbete till digitala möten och smarta appar.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.33 Susanne om vilka Länsförsäkringar är.

”Vi kommer från att bönderna för tvåhundra år sedan gick samman i socknarna och skyddade varandra från brand.”

3.23 Hur håller man samman 23 olika länsbolag med 23 olika vd:ar?

”Det är klart att det är en utmaning, men vi har ett spelsystem som faktiskt fungerar.”

4.51 Finns det andra spelare som är mer snabbfotade?

”Det som blir utmanande är de stora omställningarna som krävs i en digital transformation. Det har kanske tagit längre tid för oss”.

5.58 När började digitaliseringen för Länsförsäkringar?

”För mig började den nog före alla andra på Länsförsäkringar. Det var när jag jobbade på Agria, jag tror det fanns en dator som hade internet, ingen visste vad det var eller vad man skulle göra med det.”

8.02 Vilka milstolpar finns i Länsförsäkringars digitaliseringsresa?

”Vi började utveckla vår bankapp. Jag fick väldigt fria händer och vi lyckades otroligt bra, jag lärde mig också kraften i att sätta tillit till organisationen.”

9.20 Vad gjorde den mobila bankappen så bra?

”Jag kommer ihåg när jag gick till teamet och sa: ’nästa år ska vi vinna guldmobilen’. ’Hur ska vi göra det?’ frågade de. ’Ja det vet inte jag, men det får ni ta reda på,’ svarade jag.

12.12 En av Länsförsäkringars största styrkor är den lokala närvaron. Samtidigt är i dag 97% av kundmötena online. Är det ett problem?

”Det är det mycket i vårt erbjudande som kräver hjärta. Säg att ditt hus har brunnit ned och du vill prata med någon. Vi står där, vi har en filt med oss, vi bokar in din familj på hotell och ger dig kontanter. Vi tror mycket på kombinationen med det snabba i det digitala.”

14.29 Men går det att vara lokalt närvarande digitalt?

”Vi behöver förstå vad av vår historia som vi bör lämna bakom oss och vilka delar vi bör ta med oss in i framtiden. Den resan är vi på nu.”

15.25 Om att ta risker i en bransch som bygger på riskminimering.

”Det är massor av nya aktörer som kommer in i vår bransch som springer fort och är jätteduktiga. Det de inte har är ett starkt varumärke och en stor kundstock med hög tillit. De är och naggar på våra kunder och så kommer det att vara.”

17.30 Finns det risk att de stora jättarna blir omkörda av snabbfotade uppstickare?

”Vi måste se upp för dem, men samtidigt måste vi våga tänka helt nytt och annorlunda. Är vårt erbjudande till marknaden fortfarande detsamma som för 200 år sedan? Är försäkring fortfarande försäkring i framtiden?

19.26 Hur jobbar Länsförsäkringar med data?

”Vi har historiskt aldrig samlat data för att använda i kundmötet eller prediktera vad du kan komma att behöva, utan för att rapportera. Här har vi en resa, att få ihop all vår data.”

20.27 Givet den tekniska utvecklingen, hur kommer bank- och försäkringsbranschen förändras?

”Andra typer av tjänster tror jag mycket på, som gör att jag som konsument upplever att jag får något.”

23.26 Susanne Berghs fem snabba favoriter.

27.46 Susannes bästa digitaliseringstips.

”Två ord: mod och tillit. Modet att inte sitta på alla svar. Tillit till sin organisation.”

28.39 Susannes tips om gäst till kommande poddar.

29.31 Så följer du Susanne Berghs fortsatta framfart.

"Vi behöver förstå vad av vår historia som vi bör lämna bakom oss och vilka delar vi bör ta med oss in i framtiden. Den resan är vi på nu."

- Susanne Bergh, Chef för kund- och kanal på Länsförsäkringar

Nyfiken på fler avsnitt?

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid