Podd med Vahid Zohali, vd IBM Sverige

Mångfald som affärsfråga

Lyssna direkt

Podcast med Vahid Zohali, vd för IBM Sverige, om mångfald som affärsfråga, pandemin som stresstest och vad tech-branschen missat men fotbollen fattat.

Mångfald som affärsfråga med Vahid Zohali

I det här avsnittet av Digitala influencer-podden gästas vi av Vahid Zohali. Han kom som ensam tonåring från Iran till Sverige och fick börja från noll med allt. Idag har han över 25 år inom IT-branschen på meritlistan, varav många av dessa som hyllad och prisad chef. Förra hösten, samtidigt som pandemin lamslog stora delar av samhället, tog han över vd-posten på IBM Sverige. I dagens avsnitt hör ni hans tankar om pandemin som möjlighet för Sverige att ta täten i det globala hållbarhetsarbetet, hur mångfald bygger framgångsrika team och om företagsfesten som ledde till ett världsunikt jämställdhetsarbete.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.37 Vad gör en vd för IBM?

”IBM är ju ett riktigt företag som funnits i närmare 120 år och består av rätt mycket så en vd för ett land lägger majoriteten av tiden på att se till att IBM är relevant för den lokala marknaden.”

2.29 Så beskriver Vahid Zohali dagens IBM.

”IBM är ju på en resa, vilket jag tror att de flesta runtomkring lagt märke till, vi har påbörjat en enorm förändring.”

2.45 Om IBM:s uppköp av Red hat.

”Det handlar om öppna miljöer i framtiden. Just nu är vi i en situation där datan är oerhört viktig. Det Red Hat gör är att tillgängliggöra datan för företag.”  

4.52 Så var det att tillträda som vd mitt under pandemin.

”Jag var lite rädd innan jag började, hur skulle jag nå ut till folk? Men kort därefter insåg jag efter ett par veckor att på så kort tid hade jag nästan fått träffa alla.”

6.43 Vilka konsekvenser har pandemin fört med sig vad gäller digitaliseringen av samhället?

”De planer som företagen hade för digital utveckling är inga planer längre.”

8.45 Pandemin som möjlighet för Sverige att ta täten mot en mer hållbar värld.

”Det finns två synsätt: antingen ser vi till att vi är neutrala när det gäller utsläpp, eller så har man både det som mål, och använder sig av det man kommer fram till, i form av lösningar som man kan exportera till resten av världen.”

12.13 Vad kan politiken göra för att realisera detta?

”Om man delar en vision, oavsett vilket parti man tillhör, är det enklare att fatta snabbare beslut, eftersom alla vet att det ska leda till just den visionen.”

15.15 Om mångfaldsarbete som affärsfråga.

”Det är bara att titta på ett av de mest konkurrensutsatta områdena: fotboll. I topplagen i världen finns inte ett lag som bara har folk från ett land eller en grupp. De har fattat att vill de vinna måste de plocka talanger, och de finns spridda, överallt.”

16.52 Hur skapar man mångfald på arbetsplatsen?

”Då måste man själv visa att vi är så pass mogna som företag att vi förstått att mångfald hjälper oss att bli bättre. Och det kan inte bara vara en text på en vägg, det måste verkligen kännas när man går i korridorerna och när man står vid kaffeapparaten.”

18.49 Så har flykten från Iran format Vahid till den person han är idag.

”Min inställning har alltid varit att livet är tio procent vad som händer och nittio procent hur du agerar på det.”

21.20 Vahid om när han såg till att Tieto blev det första jämställdhetscertifierade IT-bolaget i världen.

”Man måste öppna en miljö där idéer och tankar kan komma upp. För det var inte jag som gjorde det här, utan det var en företagskultur som vi skapade i Tieto.”

23.50 Hur lockar vi fler tjejer till techbranschen?

”Vi måste ändra sättet vi rekryterar, personen de träffar, allt från texten i själva annonsen till de frågor vi ställer. Men parallellt med det måste vi bygga en inkluderande kultur.”

26.20 Vahid Zohalis fem snabba favoriter.

28.31 Vahids bästa råd till de ungdomar som, liksom han själv, kommit ensamma till Sverige.

”Det kommer att vara hårt, men kavla upp ärmarna och ge er på det, för det kommer att gå.”

29.30 Vahid tipsar om gäst till kommande poddar.

30.00 Så följer du Vahids fortsatta framfart.

”Min inställning har alltid varit att livet är tio procent vad som händer och nittio procent hur du agerar på det.”

- Vahid Zohali, vd IBM Sverige

Nyfiken på fler avsnitt?

William Bergh, vd och grundare Cling Systems
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital gruva för batterimetaller – William Bergh, vd och grundare Cling Systems

Digitala Influencer-podden om resan mot en cirkulärekonomi för batterier. Lyssna till William Bergh, vd och grundare, Cling Systems.

Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Alltid i ditt flöde – Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef Cure Media

Digitala Influencer-podden om kraften i influencer marketing och långvariga relationer. Lyssna till Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media.

| Wala Loubani, vd och grundare Coachendo. DIP.
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotcoachar till framgång – Wala Loubani, vd och grundare Coachendo

Digitala Influencer-podden om att demokratisera personlig utveckling med robotkraft. Lyssna till Wala Loubani, vd och grundare Coachendo.

Digitala Influencerpoddens nyårskrönika 2022
1 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitala Influencer-poddens nyårskrönika 2022

En podcast om krig, inflation och innovation mot alla odds.

Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore.
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Elektrisk entreprenör – Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore

Digitala Influencer-podden om om eldrivna farkoster, tillväxtkaos och ett liv i ständig rörelse med Zound och X Shores grundare.

Greta Braun, doktorand vid Chalmers
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ingenjör 4.0 – Greta Braun, doktorand Chalmers

Digitala Influencer-podden om projektet Ingenjör 4.0, deep tech och det livslånga lärandet med Greta Braun, doktorand vid Chalmers.

Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hybrideventet som räddar liv med musik – Karl-Johan Paulsson & Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen

Digitala Influencer-podden om att väcka engagemang på alla plattformar med Musikhjälpens projektledare Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist.

Utveckla A040 Dependency injection, with Mikhail “Mike” Artemev, Truecaller
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Dependency injection, with Mikhail “Mike” Artemev, Truecaller

Podcast, UTVECKLA, about dependency injection with Mikhail “Mike” Artemev, software engineer at Truecaller.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2 dagar sedan

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    HallandsHamnar
    Pressmeddelande, Varberg

    Consid vinner ramavtal med HallandsHamnar

    2023-01-20

    HallandsHamnar storsatsar på hållbarhet och anlitar samtidigt Consid, Sveriges ledande it- och kommunikationsbolag, att ansvara för företagets kommunikationsarbete. Avtalet löper över fyra år där Consid kommer att bistå med att öka kännedomen om HallandsHamnars verksamhet i både Varberg och Halmstad.

    Mjölby kommun
    Pressmeddelande

    Positiva reaktioner på Mjölby kommuns nya webb

    2023-01-19

    Mjölby kommun har sjösatt sin nya webb, mjolby.se. Ambitionen är att besökarna snabbt ska kunna hitta information och utföra sina ärenden.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.