Råder bot på P-boten

Podd med Anders Bäck, grundare och Sverigechef på EasyPark

Lyssna direkt

En podcast med Anders Bäck, grundare och Sverigechef på EasyPark, om hur trafikflödesdata kan användas för att bygga framtidens smarta stad.

Råder bot på P-boten

Så gott som alla bilburna stadsbor har redan deras app i telefonen som skydd mot svidande P-böter. Ja, det handlar naturligtvis om EasyPark – en av Europas största parkeringsappar. Med hjälp av trafikflödesdata och artificiell intelligens vill bolaget vara med och göra världens städer lite smartare. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden gästas vi av Sverigechefen Anders Bäck, som berättar om hur EasyParks nya Find-tjänst både underlättar parkeringsjakten och minskar utsläppen. Han tar oss också med till Easyparks småbarnsår, då kunden fick ringa talsvar för att kunna parkera, och avslöjar vilken som är världens smartaste stad.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.38 Detta är EasyPark.

”En tjänst och en app där du som bilist smidigt både kan hitta parkering, stoppa, starta betalning för parkering, du kan göra detsamma med elladdning och därtill hantera kvitton och all efterhandsadministration.”

2.15 Så började allt.

”Vi får backa klockan ungefär 20 år, då vi var ett ganska litet gäng som började vår resa i ett källarkontor här i Stockholm. Den första skapelsen var en mobil plånbok, under varumärket Mint, och hela fokuset var att få i gång mobil betalning.”

4.26 Om den tid som P-mint – det ursprungliga EasyPark – verkade i.

”Det här var en tid innan Facebook, PayPal, appar, och kundgränssnittet var talsvar – ungefär som bank på telefon, för att bruka tjänsten ringde du upp ett telefonnummer. Och vi fick sitta och handstansa varje kund in i systemet.”

7.20 Såg Anders Bäck och kollegorna framför sig att EasyPark skulle bli en sådan framgång, där i källarkontoret?

”Hade jag kunnat sagt och siat 2001 om att det skulle bli det här? Mej det hade jag nog inte kunnat göra, det är ju så fantastiskt.”

8.20 Då kom ketchupeffekten.

”Dels såg vi en annan kundtillströmning bara då vi släppte appen. Med den kom ett kundgränssnitt som gjorde att man kunde expediera sig själv, snabbt, smidigt och säkert. Och tillväxten följer också av att kunna expandera ut. 2001, 2002, 2003 hade vi ett par städer, idag har vi 3200.”

9.23 Om utmaningarna när det kommer till expansion.

”I hjärtat för det vi gör har vi ett skalbart system naturligtvis. Och en bilist på en gata i Stockholm kanske inte uppför sig annorlunda, generellt sett, om man står på en gata i Berlin. Men sedan är det så att en parkeringsaffär är väldigt lokal, och parkeringsregler och priser är väldigt lokala.”

12.20 Detta är EasyParks viktigaste marknadsföringskanal.

”Våra kunder. Sitter man i ett möte någonstans och någon fortfarande springer iväg för att fylla på i parkeringsautomaten, så kan jag säga att våra bästa ambassadörer är våra kunder.”

13.17 Om den nya tjänsten Find.

”Vi har samlat på oss en massa god data i samarbete med städer, och vi har utvecklat en metod för att också åskådliggöra det här för kund i appen. Med Find-tjänsten kan du röra dig till din destination och vi kommer att tala om för dig – grönt, gult eller rött, om det är svårt eller nästan omöjligt att hitta en ledig p-plats.”

15.43 Detta hoppas EasyPark kunna använda sin data till.

”Kan vi visa upp trafikflödesmönster på det här viset så vill vi också vara en hjälpande hand och ett verktyg för städer att tänka framtid. 2040 kommer 75 procent av den globala befolkningen bo i städer, det kommer bara bli mer trängsel och fler bilar, så kan vi som aktör hjälpa städer att tänka framtid och trafikflöden så är det väldigt fint.”

16.55 Anders Bäck om den motsättning som finns på pappret, mellan att minska trängsel samtidigt som man gör det lättare att köra bil.

”Jag tror att framtidens bil är mer klimatvänlig, mer energismål, den skulle kunna vara mindre och jag tror vi kommer se ännu större utbyggnad av car communities. Vår utgångspunkt är att bilen är här för att stanna, och vårt bidrag i den världen är att se till att den inte tar upp plats i gatumiljön.”

17.55 Om EasyParks ranking av smarta städer.

”Vi drivs och tror på tanken att kunna sprida kunskap och visa på goda exempel, för att driva digitaliseringen framåt, inte minst i klimatfrågan. Vi har en tanke att städer där ute kan lära av varandra.”

18.18 Detta blev världens smartaste stad.

”Lund blev ju då topprankad som etta i sin storleksklass.”

18.51 Så tänker sig Anders Bäck framtidens smarta stad.

”Det är en grönare stad. Fler gågator, fler naturliga rum där vi som individer står i centrum. Den smarta staden optimerar klimatvänlighet. Och pratar vi en så jordnära sak som parkering, så tror jag att kanske att den här smarta staden har applicerat dynamisk prissättning – det vill säga att supply and demand bestämmer perkeringspriset.”

21.44 Så ser bilens funktion ut i framtiden.

”Jag tror den smarta bilen talar om vem den är och var den är. Jag tror att mer och fler tjänster byggs in i infotainmentsystemen, och tittar vi på EasyPark – där är vi redan.”

22.32 Så ser innovationsprocessen ut.

”Vi tar alltid ett kundperspektiv: skapar det här ett värde för den enskilde bilisten? Skapar det ett värde för staden vi kommer ut i tjänsten med? Så det är väldigt värdedrivet. Och naturligtvis jobbar vi mycket med kundundersöknar och paneler.”

23.30 Om pandemieffekten.

”Det blev en tillväxt för mobil parkering. I ett läge när städer försöker minska allt som är handberöring såg vi också att mobil parkering fick en tillväxt.”

24.41 Om köpet av BMW och Daimlers Park Now.

”För våra kunder kommer det innebära att de kommer att kunna nyttja våra tjänster på ännu fler marknader. Det kommer också innebära att innovation som ännu inte har skett i de marknaderna – den kommer vi nu kunna överföra.”

25.50 Anders Bäcks Fem snabba favoriter.

27.46 Hur många parkeringsappar tål Sverige?

”Min utgångspunkt är att det kommer marknaden själv att definiera. Det är enormt viktigt att städer ser till att öppna upp marknaden, och den app som inte kan leverera nytta till kunden kommer inte finnas kvar.”

28.56 Anders Bäck rekommenderar en gäst till kommande poddar.

29.38 Så följer du Anders Bäck och EasyParks fortsatta framfart.

"Vi har samlat på oss en massa god data i samarbete med städer, och vi har utvecklat en metod för att också åskådliggöra det här för kund i appen."

- Anders Bäck, EasyPark

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.