Robotcoachar till framgång

Podd med Wala Loubani, vd och grundare Coachendo

Lyssna direkt

En podcast om att demokratisera personlig utveckling med robotkraft. Trevlig lyssning!

Robotcoachar till framgång

Med över 15 års erfarenhet i allt från startups till miljardbolag, beslöt sig Wala Loubani för att bygga den tjänst hon själv alltid saknat. Tillsammans med några av Sveriges skarpaste hjärnor med bakgrund hos Google har hon tagit fram en skalbar robotcoach som ska hjälpa såväl ledare som anställda att nå sin fulla potential. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden berättar Coachendos grundare och vd, Wala Loubani, om hur en sjukhusinläggning fick henne att söka svaret på varför människor mår så dåligt på jobbet. Hör henne förklara varför det blir allt viktigare för företagen att erbjuda sina anställda möjlighet till coachning, varför många föredrar att coachas av en robot och hur hon fick med sig sitt dreamteam på resan.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.49 Detta är Coachendo.

Det första är svaret – svaret på alla frågor jag burit på genom livet. Det andra är demokrati, i form av en exklusiv tjänst som alla har tillgång till och det tredje är samverkan.

2.40 Därför beslöt sig Wala för att kasta sig ut i det okända.

”Det är bara när man är nära döden som man förstår varför det är viktigt att leva. Jag blev inlagd på sjukhus, jag var gravid, hade två tumörer, gick igenom en väldigt smärtsam period av tre veckor då jag inte visste vad mitt öde skulle vara – om jag skulle klara det med min dotter… det föddes någonting inom mig.”

4.55 Härifrån kommer namnet

Det är coaching and do – Coachendo.

5.23 Så föddes Coachendo.

“Jag kände att ‘det finns någonting som inte stämmer’. Sedan tog det väldigt lång tid att inse vad det var som inte stämde och hur man kan jobba kring det, men det var där coachingbiten kom fram. Att kunna läsa av dina tankar, hitta dina prioriteringar och vägen framåt. Det finns inom dig, men du behöver någon bredvid dig som stöttar.”

6.45 Så fungerar tjänsten rent praktiskt.

”Det är bara att ladda ner appen, sedan är det som en whatsappdialog där du chattar med en robot. Roboten är byggd på samma coachingprinciper som används av ledande coacher i världen: Du sätter ett mål och utifrån det får du olika steg, roboten tar fram en plan till dig och varje plan innehåller 5–6 olika moment av dialoger.”

7.37 Dessa riktar sig tjänsten till.

”Det här är baserat på hundratals intervjuer med HR, chefer, individer och betatestare. Många som vi testade med sade att ’jag vill gärna ha stötning från mitt bolag. Jag vill att de ska öppna upp så att jag hittar tiden i min kalender, jag vill att de investerar i mig.’ Och det var därför vi riktade oss mot bolagssidan.”

8.14 Var det svårt att få med övriga grundare?

”Jag upplevde inte det. Jag kom i gång med det här två år innan jag tog tag i Filippa, som är den andra medgrundaren, och hon har ju alltid haft passionen för coaching. När jag tog kontakt med henne och sa: ’du, jag tänker att vi startar något’, så sa hon: ’javisst, vad ska vi bygga?’”

10.16 Detta vill företagen ha ut av att använda tjänsten.

”Företag kämpar för att behålla personalen idag  men numera räcker inte fria luncher och pingisbord, utan det krävs annat: utveckling.”

11.16 Är det en generationsfråga?

”Absolut, Harvard Business Review har gjort undersökningar som visar att 80 procent av millenials kräver coaching från sin arbetsgivare och det tar ju fart väldigt snabbt i USA, det växer stort.”

11.42 Detta vill arbetstagarna som använder Coachendo få ut av tjänsten.

”Bygga hållbara relationer, kunna berätta om sina framgångar på ett sätt som fungerar för omgivningen, förstå vad människor menar – göra sig förstådd.”

12.41 Kan man få lika bra coachning av en robot som en människa?

”Jamen det tycker jag. Eftersom du inte pratar med en människa direkt så finns det ingen filtrering där, och det är väldigt bekvämt. Man behöver inte tänka på hur kommer den andra uppfatta mig. ”

13.41 Om att det faktiskt finns fysiska coacher också inom bolaget.

”Det finns, men är inte lika efterfrågat som roboten, eftersom du tar det på en tid som passar dig, den förstår dig och den bearbetar just varje område separat. Active listening skills är till exempel ett område. Det går inte in i något annat.”

15.03 Så lång tid tog det innan tjänsten kunde gå live.

”Vi började först att testa med penna och papper, tio personer. Sedan testade vi med 30 personer, då hade vi en lightversion av en app. Sedan hade vi en lite mer avancerad med 240 personer, sedan började vi få en väntlista, 700 personer ställde sig i kö för att få prova. Det tog väl sex månader ungefär.”

15.51 Så har finansieringen gått till.

”I början var det självfinansiering, och det var inga stora pengar precis… men nu är vi uppbackade av Antler, Icebreaker och änglar.”

16.59 Därför ökar behovet av coachning när vi jobbar på mer hybrida sätt.

”Själva arbetsrelationen byggs när vi arbetar, när vi uppnår saker – och det händer när vi är ifrån varandra. Så därför blir det så viktigt – hur förstår jag vad någon annan menar, hur undviker jag missförstånd i den digitala kommunikationen? Det går ju så snabbt nuförtiden?”

17.39 Om rapporten om att vi tappar mycket när vi jobbar på distans mot att träffas.

”Jag skulle inte gå emot eller med den. Det finns någonting vi tappar, det här oplanerade mötet vid kaffeautomaten och det går inte att skapa på samma vis. Samtidigt sparar man mycket tid och effektiviteten går upp. Därför blir de mjuka värdena så viktiga, och då måste vi satsa på coachning.”

18.53 Har Coachendo några konkurrenter?

”Det finns säkert. Men vi har aldrig satt oss ner och tittat på att ’jaha de här konkurrenterna gör så eller så’, vi har tittat på vad människor säger att de behöver.”

19.45 Hur bra är vi på att ta vara på potentialen hos varandra?

”Vi är inte så bra på att förstå konst, och konst och talang går ju ihop, det är något annat än det vi är vana vid, så jag tror inte att vi är riktigt där. Om vi tittar på anställningarna i sig så letar vi ju efter en person som ska uppfylla checklistan, och det kan inte gå utanför den i de flesta fall, och det är ett hinder för nytänk.”

21.40 Så ser den framtida arbetsgivare ut som lyckas locka till sig och behålla sina talanger.

”Det är tufft för den framtida arbetsgivaren. Det är svårt att hitta talangerna. En fantastisk arbetsgivare från framtiden möter sina anställdas behov på ett helt annat sätt.”

23.13 Så gör man som individ för att bli synliggjord i en stor organisation.

”De som är mest framstående, de tar hjälp av andra.”

24.20 Är svenskar sämre än till exempel amerikaner på att ta till sig redskap som coachning för att lyfta sig själva?

”Jag tror inte det är skillnaden, jag tror att skillnaden är att om man är i Silicon Valley, så händer allting väldigt snabbt och det ger en kedjeeffekt på hela omgivningen. Det är fördelen. Men samtidigt, om man tittar på hur starkt Sverige är på att prestera och ta fram stora bolag som förändrar världen.”

25.52 Wala Loubanis Fem snabba favoriter.

27.44 Wala Loubani rekommenderar en gäst till kommande poddar.

28.33 Så följer du Wala Loubani och Coachendos fortsatta framfart.

”Företag kämpar för att behålla personalen idag men numera räcker inte fria luncher och pingisbord, utan det krävs annat: utveckling.”

Wala Loubani

Nyfiken på fler avsnitt?

William Bergh, vd och grundare Cling Systems
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital gruva för batterimetaller – William Bergh, vd och grundare Cling Systems

Digitala Influencer-podden om resan mot en cirkulärekonomi för batterier. Lyssna till William Bergh, vd och grundare, Cling Systems.

Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Alltid i ditt flöde – Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef Cure Media

Digitala Influencer-podden om kraften i influencer marketing och långvariga relationer. Lyssna till Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media.

Digitala Influencerpoddens nyårskrönika 2022
1 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitala Influencer-poddens nyårskrönika 2022

En podcast om krig, inflation och innovation mot alla odds.

Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore.
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Elektrisk entreprenör – Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore

Digitala Influencer-podden om om eldrivna farkoster, tillväxtkaos och ett liv i ständig rörelse med Zound och X Shores grundare.

Greta Braun, doktorand vid Chalmers
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ingenjör 4.0 – Greta Braun, doktorand Chalmers

Digitala Influencer-podden om projektet Ingenjör 4.0, deep tech och det livslånga lärandet med Greta Braun, doktorand vid Chalmers.

Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hybrideventet som räddar liv med musik – Karl-Johan Paulsson & Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen

Digitala Influencer-podden om att väcka engagemang på alla plattformar med Musikhjälpens projektledare Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist.

Helena Fagraeus Lundström
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Havets Tesla – Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer, X Shore

Digitala Influencer-podden om ett racersnabbt båtliv på havets villkor med Helena Fagraeus Lundström från X Shore.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande, Sverige

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering

    16 timmar sedan

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

    Elitfönsters nya kundwebb, mobil och laptop
    Pressmeddelande, Sverige

    Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb

    2 dagar sedan

    Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2023-01-26

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.