Robotmat

Podd med Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Lyssna direkt

En podcast med Per Strömberg, vd ICA Gruppen, om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Robotmat

De har plöjt ned över en miljard i sitt hypermoderna robotlager för livsmedel i Stockholm, öppnar butiker utan kassapersonal och levererar snart matkassen med drönare i Stockholms skärgård. På Ica pågår nu arbetet för fullt med att ta dagligvaruhandeln in i framtiden. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden hör ni Ica Gruppens vd Per Strömberg berätta om beslutet att bygga framtidens superlager, om hur landsbygden gynnas av digitaliseringen och om den innovationshubb som kläckt några av de briljantaste idéerna.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.54 Detta är ICA Gruppen

”Vi är Sveriges största småföretag. Vi har ungefär 1200 butiker som drivs av en egenföretagare som har stor frihet, och bakom kulissen gör vi en massa saker tillsammans för att få storskalighet.”

3.30 Om robotlagret i Brunna.

”Vi tog beslutet för flera år sedan att ska vi få till en bra omniupplevelse och den bästa e-handeln så ska vi ha den bästa samarbetspartnern. Och där såg vi tidigt att det är Ocado. De är världsledande på området och jobbar med stora retailers.”

4.30 Så går det till på robotlagret, från det att varorna beställts online.

”Vi har 550 robotar ute i Brunna som kör fram varorna till den som fyller själva kassen med det som kunderna har beställt. Sedan levereras det in till en vagn som sedan kan rullas vidare in i de skräddarsydda bilarna som kör hem varorna till dig.”

6.08 Så mycket tid sparar man med robotlagret.

”Är det en större order på låt oss säga 50 artiklar, och du plockar dem manuellt i butik, så tar det 50 minuter. Gör du det på Ocadolagret tar det 7 minuter.”

6.45 Därför har man inte robotiserat tidigare.

”Om man inte vill ta allt för stora risker är det väl rätt naturligt att börja sin onlineresa med att plocka i butikerna, nästa steg blev att bygga dark stores – en form av lager där man plockar manuellt – och nu är vi redo att ta nästa kliv i form av det helautomatiserade lagret.”

7.21 Kommer den här sortens helautomatiserade lager finnas på fler ställen än Stockholm i framtiden?

”Tittar man några år framåt i tiden är det möjligt att vi kan behöva ytterligare en sådan här bas i Göteborg också, men det beror lite på vilken kraft ökningen kommer att ha på onlinesidan.”

7.45 Så har det gått för robotlagret.

”Vi har fått en väldigt bra start, vi ser att det funkar som det ska. Sedan kommer vi såklart vara beroende av att volymerna verkligen växer, vi har ju byggt ett lager som kan svälja kanske fem gånger den volym vi har idag.”

8.31 Så påverkades ICA Gruppen av pandemin.

”Det som framför allt hände var att gruppen över 65 år började e-handla. Det vi ser nu, är att många ur framför allt den här äldre gruppen går tillbaka till de fysiska butikerna.

9.42 Så stor andel handlar mat online hos Ica idag.

”Idag ligger det strax under fem procent, det är där det ser ut att ha hämtat efter corona. Så det är fortfarande en rätt låg siffra om du jämför med andra varugrupper och vi tror nånstans att det här kommer växa till någonstans runt tio procent.”

11.39 Därför går det trögare med mathandeln online än andra varugrupper.

”Jag tror att det handlar mycket om matinspiration. Man får mer av det i den fysiska butiken. Och många vill klämma och känna på frukten.”

12.38 Så ser framtidens butik ut 2032.

”Butiken måste vara elastisk, den måste skräddarsys just för den specifika kundgruppen. Det finns såklart ett antal grundparametrar man måste leverera på: hälsa, hållbarhet, pris, sortiment och att det ska vara smidigt, men man måste inte vara bäst i klassen på alla parametrarna, utan man väljer utifrån kundgruppen.”

13.41 Om att få det digitala och fysiska att smälta ihop.

”Vi jobbar stenhårt med att få det här med omnikanal att hänga ihop. På apotekssidan står ju e-handeln för ungefär 30 procent och det är en helt annan siffra. Vi har ju precis som för maten ett centralt lager där vi kan plocka en e-handelsorder, men där jobbar vi också med att använda våra apotek som hubbar.”

14.51 Om lönsamheten på e-handel med mat.

”E-handel på mat är väl just den handel som är mest utmanande, det är låga marginaler och vi erbjuder en utökad service, så kostnaderna är relativt höga och ännu har man inte tagit ut det här i priset.”

16.03 Om omnikanaltänket – fortsatt.

”Det måste verkligen hänga ihop och ska vara så sömlöst som det bara går. Det kunden tycker är smidigast att lösa på nätet ska man kunna lösa på nätet, men sedan kan det innebära att man kopplar ihop det med butiken för att det är där man vill hämta varorna.”

16.56 Om obemannade butiker – så har det gått.

”Framför allt har vi sett en stor uppsida på landsbygden. Den första vi öppnade på det här sättet var i Sillerud i Värmland. De hade rätt normala öppettider för landsbygden – stänger klockan sex. Kan du då skapa en lösning där du efter stängning kan gå in i butiken, när kunden vill, så är butiken plötsligt öppen 24/7 med en digital lösning.”

19.10 Om drönarleveranser i skärgården

”Vi har en Ica-handlare i Stockholms skärgård som vill leverera i sitt närområde. Och det där är ganska komplext och dyrt om du ska göra det med båt. Vi testade drönarleveranser förra sommaren och i år tänkte vi köra lite större skala.”

20.02 Om innovationshubben ICAx

”Den stora fördelen är att de har fokus på innovation, ligger nära marknaden och störs inte av kortsiktiga saker som alltid dyker upp i en löpande verksamhet, så de kan jobba lite mer långsiktigt.”

21.53 Finns butikerna, som vi känner dem, kvar i framtiden?

”Vi har ju funnits i 100 år och det har varit perioder av lite förändring, och andra perioder med ett väldigt förändringstryck. Som när man gick över till självbetjäning istället för att fråga efter varje vara man ville ha, det var ju en gigantisk omställning. Det vi nu ser kopplat till digitalisering och e-handel är också en väldigt stor förändring.”

23.11 Per Strömbergs Fem snabba favoriter

24.40 Om beslutet att skänka 10 miljoner kronor till Röda Korset, öronmärkta för människor på flykt i Ukraina.

”Vi har en lång relation med Röda Korset, vi har jobbat med dem i 20 år. Och när det här fasansfulla inträffade hade vi väldigt tidigt en dialog med dem om vilket som är bästa sättet att stötta.”

26.03 Kommer det bli brist på mat till följd av kriget?

”Det kommer att vara prisdrivande, i och med att det kommer uppstå en bristsituation, men marknaden kommer att reglera det, det kommer finnas vetemjöl att köpa men det kommer att bli dyrare.”

26.40 Om ICA-Stig och ICA-Stina.

”Vi pratar 20 år av samma starka, fina, kampanj, och kunderna älskar den. Och det handlar mycket om att man lyckats förnya den hela tiden, det har aldrig blivit tråkigt eller rutin, utan man har lyckats ta nya tag.”

28.22 Per Strömberg rekommenderar gäst till kommande poddar.

28.49 Så följer du Per Strömberg och ICA Gruppens fortsatta framfart.

”E-handel på mat är väl just den handel som är mest utmanande, det är låga marginaler och vi erbjuder en utökad service, så kostnaderna är relativt höga och ännu har man inte tagit ut det här i priset.”

- Per Strömberg, ICA Gruppen

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi & vice vd på Ratio, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Cyklisk robotskräck – Jonas Grafström, Ratio

Digitala Influencer-podden med Jonas Grafström, om överdriven roboträdsla, livslångt lärande och vinnarna bland algoritmerna.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.