Snällhetsimperiet

Podd med Rachel Bråthén, Yoga Girl

Lyssna direkt

En podcast med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Snällhetsimperiet

Med yoga, kärlek och vänlighet har instagramfenomenet Yoga Girl byggt ett eget imperium både fysiskt och online. Men nu har solhälsningar på Arubas vita stränder bytts mot vinterbad och trädkramar i de uppländska skogarna. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden, pratar allas vår Yoga girl om första gången hon förstod att hon höll på att skapa något stort, om den förändrade relationen till följarna, strålningsrädslan och varför hon inte vill kalla sig en influencer.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.41 Rachel om att vara tillbaka i Sverige.

”Det känns faktiskt helt fantastiskt, och inte bara för att solen skiner, utan det har faktiskt varit jättekul sedan vi kom, i december.”

2.08 Om tanken bakom instagramkontot yoga_girl när Rachel startade det 2012.

”Jag hade ingen sån tanke att ’här ska jag skapa en karriär’, utan det var mer att jag ville dela med mig av det jag gjorde och visa vänner och familj hur lviet var på Aruba, så långt bort.”

3.13 Därför fick Yoga Girl så många följare, så snabbt.

”Det var nog en kombination av timing – att det inte fanns så mycket sådant då, jag var ett av de första kontona som blev stora inom yoga och wellness – men jag valde ganska tidigt att vara ganska sårbar på plattformen och tala sanning.”

4.43 Härifrån kom intresset för yoga och wellness från första början.

”Det var nog en längtan efter att må bra, helt enkelt. Jag hade mycket fysisk smärta i kroppen som tonåring, och så längtade jag verkligen efter någonting meditativt som kunde hjälpa mig att finna någon form av inre ro.”

5.27 Så ser relationen till följarna ut idag.

”Det är inte samma sak, det känns mer intimt. Jag har folk i vårt community som har följt med så pass länge och som minns de första åren och den första tiden och som verkligen har följt med på den här långa resan, så det känns väldigt personligt, på nåt sätt.”

7.51 Om Yoga Girls utveckling det senaste decenniet.

”Från början var jag ung, 20-åring som levde backpackerliv, bodde i Karibien, surfade varje dag och levde ett sådant liv. Sen gick det över i nästa fas som var mer ’bygga business’, resa runt jorden och skriva böcker, och sen in i mammalivet.”

9.08 Om första gången som Rachel insåg att hon höll på att skapa något riktigt stort.

”De frågade: ’Vem är du? Hur ska du marknadsföra den här klassen?’ Och jag svarade att jag skulle göra det på instagram. Då fick jag svaret: ’och vad är det? Är du dum i huvudet’? Men det var den största klassen de någonsin haft, det var kö ut på gatan.”

11.34 Detta delar Rachel inte med sig av på sociala medier.

”Jag delar aldrig med mig av drama. Problem, strul eller tuffa saker som sker i stunden. Men jag delar gärna med mig av insikten som kommer av det, efteråt.”

12.49 Förstår dottern vad mamma jobbar med?

”Ibland kan hon säga: ’kan vi inte visa alla den här blomman jag har plockat’? Och alla är då på telefonen. Men det är klart hon inte förstår vad det innebär, hon är bara fem.”

14.28 Om att dela innehåll där barnen är med.

”Jag går i cykler. Ju yngre hon har varit, desto mer naturligt har det känts att dela med sig. När hon var nyfödd, hennes första år, delade jag mycket. Hela livet var ju en enda stor aha-upplevelse. Nu kan jag verkligen känna att ju mer hon blir sin egen person, känner jag av hennes integritet, och det är mycket jag inte skulle dela med mig av.”

15.34 Om etiketten ”influencer”.

”Jag ogillar verkligen det ordet, över lag. Jag har aldrig känt så. Jag har aldrig varit bekväm i den rollen. Jag hänger inte i någon influencersfär.”

17.12 Rachel om när allting tog stopp.

”2018 satt jag med 8 bolag i fem länder, en yogastudio, ett bokkontrakt till en bok jag egentligen inte var riktigt redo att skriva då. Jag hade startat så mycket saker att jag inte kunde hänga med, och jag kunde inte bestämma mig en morgon att ’nej jag orkar inte’. Det var så många stunder då jag verkligen avskydde den här personen som sa ja till allting. Så jag blev väl inte utbränd så att jag gick in i väggen, men jag brände ut mig långsamt.”

19.55 Fanns det någon skam i att erkänna att självaste Yoga Girl blivit ubränd?

”Jag kände ingen skam, men mer att det var en sån urtypisk grej – att jag står här och lär ut de här viktiga sakerna samtidigt som jag har så svårt att applicera dem på mig själv.”

21.40 Därför flyttade Rachel hem till Sverige med familjen.

”När pandemin kom ställdes allt på sin spets, och jag sa flera gånger till min man de sista åren, att om det inte vore för vårt hus, som vi lagt hela vårt liv och vår kärlek i, så skulle jag nog inte vilja bo här. Det kändes som att det var dags att lämna, och så hittade vi giftigt mögel i huset och var tvungna att lämna huset snabbt.”

23.32 Rachel om sin oro för strålning, och motsättningen mellan det och hennes verksamhet som är så uppkopplad.

”Vi har ett litet gästhus nere vid vattnet där vi inte har något internet, bara en liten lampa, det är väldigt naturnära. Och jag sover så extremt mycket bättre där. Jag känner mig inspirerad att leva ett mer naturnära liv, mer än att jag känner en rädsla för teknologi.”

24.27 Rachel Bråthéns Fem snabba favoriter.

27.01 Där är Yoga Girl om 10 år.

”Som det ser ut på plattformen yogagirl.com nu, så har vi skiftat fokus mer från att vara en prenumerationsplattform där vi haft massor av klasser och content varje dag, till djupare, mer exklusiva, långa kurser som är mycket mer djupgående och livsförändrande. Så jag kan se att vi kommer att gå mer åt det hållet.”

28.16 Rachel Bråthén rekommenderar en gäst till kommande poddar.

29.11 Så följer du Rachel Bråthén och Yoga Girl framöver.

”Det var nog en kombination av timing – att det inte fanns så mycket sådant då, jag var ett av de första kontona som blev stora inom yoga och wellness – men jag valde ganska tidigt att vara ganska sårbar på plattformen och tala sanning.”

- Rachel Bråthén, Yoga Girl

Nyfiken på fler avsnitt?

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Drönare
    Pressmeddelande, Sverige

    En drönarpilots berättelse om kriget i Ukraina

    2022-06-30

    Oleksandr Radzikhovskiy, drönarpilot, ledde och samordnade en stor del av drönaraktiviteten i Kiev under Ukrainakrigets tre första månader. Han kommer till Consids samtal i Almedalen för att rapportera om kriget inifrån.

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Södertälje
    Pressmeddelande, Södertälje, Sverige

    Rekordetablering i Södertälje

    2022-06-10

    Consids expansion till Södertälje blev en succé. Efter bara fyra månader har kontoret redan ett tio-tal anställda och ytterligare ett tiotal på väg in.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.