Spåra – eller spåra ur

Podd med Amelie Silfverstolpe, ansvarig för hållbar innovation, Axfoundation.

Lyssna direkt

En podcast om framtida krav på digital spårbarhet för allt vi köper.

Spåra – eller spåra ur

Spårbarhet är ordet på allas läppar, när vi försöker komma till rätta med produktion som miljömässigt har spårat ur. En aktör som jobbar med just detta är Axfoundation, där Amelie Silfverstolpe ansvarar för hållbar innovation. Hon har tidigare fått nyanlända och etablerade svenskar att mötas och skapa jobbnätverk – nu ska hon i stället få konkurrerande företag att mötas och nätverka för ett hållbarare samhälle. Hör Amelie berätta om de kommande EU-kraven på digitala produktpass som kommer få GDPR att kännas som en fis i rymden, hur man motverkar kompetensbristen i it-branschen genom möten och hur fluglarver och den utskällda fisken braxen kan minska vårt köttätande. Dessutom slår Amelie tillsammans med Consids vd Peter Hellgren ett slag för årets viktigaste hackaton, Considition.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.47 Amelie om sin bakgrund och intresset för hållbarhet.

”Jag har tidigt engagerat mig i icke vinstdrivande eller ideella verksamheter på olika sätt. Jag tycker väldigt mycket om att jobba i gränslandet mellan det ideella och kommersiella.”

2.40 Detta är Axfoundation.

”Axfoundation är en fristående och icke vinstdrivande verksamhet, grundades 1993 av Antonia Axelsson Johnsson, för att jobba med hållbarhetsfrågor.”

3.12 Så ser relationen ut till Axel Johnsson Gruppen.

”Vi har alltid varit helt oberoende, men närheten till en stor bolagsgrupp har gjort att vi kunnat göra en hel del pilotprojekt ihop med företag, men både utanför och i Axel Johnson gruppen.”

3.54 Detta innebär det att vara ansvarig för hållbar innovation.

”Jag jobbar med alla våra tre fokusområden som är hållbar konsumtion och produktion, framtidens mat och cirkulär ekonomi. Och jag jobbar med de projekt som knappt finns och tar dem från vitt papper.”

4.36 Härifrån kommer inspirationen till de olika projekten.

”Idéerna kommer antingen till oss för att någon pratar om dem, eller i workshops som vi gör.”

6.21 Om cirkulärekonomi som begrepp.

”En cirkulär ekonomi är allt annat än vad den linjära ’slit och släng’-ekonomin är. Det gäller att ta till vara på de resurser som vi har och framför allt använda våra saker så länge som möjligt.”

8.21 Om Axfoundations projekt Propare.

”I EU håller man på och förbereder ett lagförslag om att alla produkter ska ha ett digitalt produktpass. Man ska i realtid kunna se vad produkten innehåller, var den är tillverkad, hur man ska återvinna den… och Propare handlar om att lösa den underliggande digitala infrastrukturen för att det ska fungera över hela världen.”

9.56 Detta kommer den nya lagstiftningen innebära för företagen.

”Någon sa ju att GDPR kommer att vara som en fis i rymden jämfört med produktpass, det kommer att ställa jättestora krav på företagen att ha ordentlig koll på vad deras produkter innehåller och hur de är producerade och använda.”

11.08 Så har bemötandet varit från företagen.

”Jag upplever att intresset är stort för att många vet att det är på gång. Inom elektronikbranschen tittar man jättemycket på det.”

11.43 Amelie om projektet Öppna dörren.

”Åtta av tio jobb får man genom kontakter på ett eller annat sätt och är det något de som är nya i Sverige har brist på, så är det ett etablerat nätverk. Så vår tanke var att om vi kunde skapa möten mellan etablerade och nya svenskar på ett enkelt sätt så skulle det leda till att fler kom inpå arbetsmarknaden.”

14.00 Så gick det.

”Av dem som hade haft möten genom Öppna dörren fick 19 procent jobb och åtta procent fick praktik.”

15.22 Så breddar du rekryteringen till ditt team.

”Jag ville själv rekrytera med mångfald till mitt team. Då gick jag inte bara in på Linkedin och la ut en annons, för då visas den bara i mitt nätverk, utan gick aktivt in och pokade på folk och sa: ’det här kanske är ett jobb som skulle passa dig och om det inte gör det så kanske du kan tipsa någon annan?’”

16.31 Om integrationen av nyanlända.

”Det är inte så svårt när de väl är på arbetsplatsen, utan det handlar om att anstränga sig och att se till att du har lika många i din line-up till slutkandidater.”

17.43 Om årets Considition den 8 november, som Consid arrangerar tillsammans med Axfoundation.

”I det här projektet Returbar, där vi ska ersätta alla papperskassar med en form av lånekasse, där behöver man ju räkna ut hur många kassar som ska finnas i systemet, hur ska de gå runt, vad händer när de tvättas, hur många varv kan de snurra… och då är det en fantastisk möjlighet att få tillgång till hela ert (Consids) nätverk, som är duktiga på att räkna på det här.”

19.05 Amelie Silfverstolpes fem snabba favoriter, där braxen har en självklart benig plats.

Amelie om andra projekt som hon vill slå ett extra slag för.

”Vi har ett spännande projekt som heter Swedish Wool Initiative, där vi försöker skapa en svensk värdekedja för ull, för här i Sverige bränner man 50 procent av all ull för att det har blivit så billigt att importera från Australien och Nya Zeeland.”

25.05 Här kommer spårbarhet vara viktigt framöver.

”Jag tänker att det kommer att vara viktigt överallt och det har nog många olika orsaker. Dels finns det ett tryck från EU, men jag tror också att det kommer ett ökat konsumenttryck.”

27.43 Hur ligger Sverige till när det kommer till hållbarhet, jämfört med andra länder?

”Vi är duktiga tekniskt och har mycket innovation i Sverige, men tittar man på cirkularitet ligger vi ganska långt bak och vi gör ett alldeles för stort avtryck jämfört med vad vi borde.”

29.05 Amelie rekommenderar en gäst till kommande poddar.

29.41 Så följer du Amelie Silfverstolpes fortsatta framfart.

”Axfoundation är en fristående och icke vinstdrivande verksamhet, grundades 1993 av Antonia Axelsson Johnsson, för att jobba med hållbarhetsfrågor.”

Amelie Silfverstolpe

Nyfiken på fler avsnitt?

Helena Fagraeus Lundström
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Havets Tesla – Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer, X Shore

Digitala Influencer-podden om ett racersnabbt båtliv på havets villkor med Helena Fagraeus Lundström från X Shore.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Fredrik Grufvisare, vd Collabs
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Google för influencers – Fredrik Grufvisare, vd Collabs

Digitala Influencer-podden om om nya verktyg för en effektivare influencer marketing med Collabs vd.

Binette Seck, medgrundare Space Academy och Changers Tech
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Techdemokraten – Binette Seck, medgrundare Space Academy & Changers Tech

Digitala Influencer-podden om mångfald i techbranschen och om att visa i stället för att prata med Space Academys och Changers Techs medgrundare.

Carl Lindberg, Billogram
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Fakturerar mera i snålblåsten – Carl Lindberg, vice vd Billogram

Digitala Influencer-podden om fintech, fakturering och relationer med Billograms vice vd Carl Lindberg.

Linda U Johansson, futurist och föreläsare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Metaverse förändrar allt – Linda U Johansson, futurist & föreläsare

Digitala Influencer-podden om nästa generations internet, VR och AR:s roll i metaverse och blockkedjans plats i det hela.

Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert, SVT
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Är techfesten över? – Alexander Norén, ekonomikommentator & techexpert SVT

Digitala Influencer-podden om tech-hype, bubblor och verkligt värde med Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert på SVT.

Erika Wennerström, vd Quizrr
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Lekande lätt när Quizrr växlar upp – Erika Wennerström, vd Quizrr

Digitala Influencer-podden om hur digital utbildning kan skydda de mest utsatta med Quizrrs vd Erika Wennerström.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Dalahäst
    Pressmeddelande

    Per Thulemark leder Consids expansion i Dalarna

    2022-11-30

    Per Thulemark, tidigare CIO på Leksands kommun, är etableringsansvarig när nordens snabbast växande it- och kommunikationsbolag, Consid, kommer till Dalarna. Etableringen innebära ett 40-tal nya jobb under de kommande två åren och ambitionen är att skapa nya hållbara arbetstillfällen i regionen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande

    Consid skriver prestigefullt avtal med Oslo kommune

    2022-11-23

    Sveriges ledande it- och kommunikations bolag Consid har på korttid efter sin expansion till Oslo redan hunnit göra sig ett namn på den norska marknaden. Företaget har vunnit ett eftertraktat avtal med Norges största arbetsgivare, Oslo Kommune. Ramavtalet sträcker sig över fyra år med ett totalt värde på 650 miljoner norska kronor.

    Hamburg
    Pressmeddelande

    Consid expanderar till Tyskland

    2022-11-22

    Consid, ett av Sveriges största it-företag, expanderar nu till Tyskland. Företaget siktar på att ha över 130 anställda före utgången 2024. Målsättningen är att bli störst i norra Europa inom fem år. 

    Dagens industri
    Consid i media, Pressmeddelande, Sverige

    Dagens industri om Consid: De är bäst i Sverige

    2022-11-17

    Hur väl arbetsgivare lever upp till sina medarbetares förväntningar är en viktig måttstock för trivsel. Årets lista över Sveriges bästa arbetsgivare toppas för andra året i rad av konsultbolaget Consid.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.