Under Femton-grundaren om content marketing och entreprenörskap
Podcast med Henric Smolak, vd på Strossle
Podcast med Henric Smolak, vd på Strossle och hjärnan bakom podden Under Femton, om content marketing och entreprenörskap.

Henric Smolak om content marketing och entreprenörskap
I avsnitt 73 av digitala influencer-podden gästar Henric Smolak som är vd på Strossle – medieplattformen som hjälper publicister och annonsörer att distribuera sitt innehåll samt driva trafik med hjälp av content marketing. Henric är också hjärnan bakom Under Femton – en podcast med syftet att demokratisera kunskap under femton minuter. I dagens avsnitt bryter vi ned begreppet content marketing samt pratar om framtiden för podcasts och trender inom marknadsföring. Trevlig lyssning!
Vem är Henric Smolak?
Henric började med att läsa en ingenjörsexamen på LTH. Under studietiden grundade han Qulart – ”your personal magazine online” där användare kunde bygga sitt eget innehållsflöde. Han grundade även BeatMe – en app där studenter kunde hitta sportpartners och planera träning tillsammans. Dessutom grundade han WinR – en sport- och e-sportsplattform där gamers tävlade om ranking, kryptovalutor och ära. Han jobbade även med kundservice på Swedbank under studietiden.
2016 grundade han Fred Patrone – ett smyckesföretag som kombinerade design med hållbarhet. Han sålde av sina ägarandelar 2017. Mellan oktober 2018 – april 2020 drev han podden ”Let’s talk for a change” på Norrsken Foundation. Sedan november 2017 driver han podden Under Femton. Sedan 2013 har han jobbat på Strossle. Sedan december 2019 är han vd på bolaget.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om Henrics karriärresa från det att han studerade till ingenjör på LTH till det att han startade podcasten ”under femton” och medieplattformen Strossle. Vi kommer att prata om native advertisement, content marketing samt gå in på framtidens potentiella marknadsföringstrender. Henric kommer utöver detta också ge sina bästa råd för hur man bäst bedriver en framgångsrik podcast, hur man skapar och upprätthåller en bra företagskultur samt hur man digitaliserar sitt företag på bästa sätt.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[01:45] – Välkommen till dagens avsnitt Henric Smolak, vd på mediatech-plattformen Strossle och hjärnan bakom podcasten ”under femton”.
[02:10] – Hur ser vardagen ut för en vd på Strossle?
[04:20] – Strossle är en mediatech-plattform mellan publicister och annonsörer. Dels hjälper de publicister att driva trafik genom native advertising men hjälper också annonsörer att distribuera sitt innehåll i Strossles ägda positioner hos diverse publicister. Här berättar Henric mer om Strossle.
[06:15] – Strossle listades som nummer ett på Deloittes ”fastest-growing technology, media, telecommunication, life sciences and energy tech companies” i Europa år 2018 då de gjorde en tillväxt 19,900%. Här berättar Henric mer om detta.
[09:00] – Hur bygger man en bra företagskultur?
[10:45] – Strossle har en gedigen kundportfolio där man bland annat hittar varumärken som Coca Cola, Santander, Nissan mm. Här berättar Henric om hur Strossle har hjälpt dessa varumärken att frodas på marknaden.
[14:20] – Hur skiljer sig growth- och performance marketing från content marketing?
[16:45] – Vilka är de viktigaste trenderna inom digital marknadsföring och kommunikation just nu?
[17:40] – Henric delar med sig av sina hetaste tips kring content marketing.
[19:25] – Här pratar vi om Henrics entreprenörsresa från det att han pluggade till ingenjör med inriktning industriell ekonomi på LTH till att han grundade Strossle.
[21:45] – Henric är hjärnan bakom podcasten ”under femton”. Här berättar han mer om denna podd och hur idén kom till.
[24:35] – Kan Covid-19 var en förutsättning för nya, spännande innovationer?
[25:30] – Vad är Henrics största lärdom när det kommer till att driva en framgångsrik podcast?
[27:50] – Henric ger sina tips till företag och privatpersoner som vill starta en podcast.
[34:05] – Henric delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips till företag.
[36:35] – Henric ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma.
[38:10] – Så här gör du om du vill veta mer om Henric Smolak och Strossle.
– Få dina användare att tänka, skratta, känna inspiration eller lära sig något nytt. Då kommer de att komma ihåg ditt varumärke när det är dags att köpa.
Henric Smolak, grundare och vd på Strossle
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.