Utan filter

Podd med Katrin Zytomierska

Lyssna direkt

En podcast med entreprenören Katrin Zytomierska, om resan från bloggare till influencer.

Utan filter

Hennes vassa tunga gjorde henne till en av Sveriges största bloggare i början av 2000-talet. Idag säljer hon hälsosam mat för miljoner och driver en av Sveriges populäraste poddar om relationer – ihop med exmaken. I detta avsnitt av Digitala influencer-podden berättar Katrin Zytomierska om oortodoxa knep för att bli Sveriges mest lästa blogg, hur möjligheten att bygga ett kändisskap på nätet har förändrats under hennes tid i rampljuset och om en resa som började med bantning och slutade med en helt egen livsmedelsfabrik i Polen.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.42 Så gick det till när Katrin började blogga för första gången.

”Allting började med att jag blev ihop med Alex Schulman, och hans största dröm var att göra sig ett namn inom media. Och sedan upptäckte han ganska fort att ’jag har ju blivit ihop med en skitrolig, ganska störd brud, hon måste in i media.”

3.30 Så såg bloggvärlden ut vid den tidpunkten.

”Instagram fanns inte, man bloggade, punkt slut. Det var bloggportalen.se som var listan man skulle hamna på, så marknaden var mycket mindre och svårare än den är idag.”

4.23 Därför blev bloggen så populär.

”Jag var väldigt modig, och det kombination med att jag var väldigt ärlig, och inte bara visade upp den här fina bilden av det som kom att bli ett kändisskap.”

6.53 Så uppstod Relationspodden med Bingo Rimér.

”Det är så fint, för det var Adam Alsing som kom med idén. Vi åt lunch på Riche en dag, och så sa han till mig att ’du och Bingo borde ha en podd tillsammans där ni svarar på relationsfrågor’. Och han var tydlig med att det inte skulle vara en sån podd där folk bara sitter och snackar skit, utan med tydligt format.”

7.58 Därför fortsatte Relationspodden, trots att relationen tog slut.

”Det fanns inget bråk emellan oss, det var lika odramatiskt som två kompisar som bodde i samma lägenhet och en dag bestämde sig för att det inte funkar – vi är för olika.”

10.26 Om att barnen också föds in i ett kändisskap.

”Vi har tre skitgulliga ungar, varför skulle Sverige inte få ta del av dem? Varför ska vi sitta och ruva på dem? Tills vi kommer till en dag då det uppstår en situation då det är farligt för deras säkerhet eller de inte tycker om det – ja, då får vi ta det då.”

12.13 Katrin om den hon är.

”En jävligt skarp bergochdalbana. Man vet aldrig – och jag vet inte heller – vem är jag, var är jag, ska jag ha en bra eller dålig dag idag?”

14.30 Om Clean Eating, som uppstod efter en karriär som LCHF-guru.

”Jag träffade Alex och jag var väl väldigt kär, så jag började anpassa mig efter honom och käka clementiner, gröna äpplen, keso och potatis, och så kom jag ifrån LCHF. Och då skapade jag min egen kosthållning som utvecklades till Clean Eating.”

18.54 Katrin om varför hon byggt en helt egen fabrik i Polen.

”Jag flyttade min produktion från Stockholm till Dalarna, men varje gång den här kontrollanten kom från IP-certifieringen eller ISO 22000 för att godkänna mig, var jag inte i närheten av att bli godkänd. Eluttaget var för nära vattenkranen – det var tusen grejer. Så till slut åkte jag till Polen och bokade ett möte med en expert och sa: varsågod och rita upp exakt hur jag ska bygga det här så att jag blir godkänd.”

20.56 Katrin Zytomierskas Fem snabba Favoriter.

22.56 Om huruvida det finns en risk att vara sitt eget varumärke.

”Jag har ju medvetet ändrat loggan så att det nu bara är Clean Eating på alla produkter, för det är klart att jag en dag tänker att jag ska göra en exit. Och nej, jag tror inte det. Nu är Clean Eating så etablerade och omtyckta.”

24.09 Katrin om tävlingen med dåvarande pojkvännen Alex Schulman, om att ha mest lästa blogg.

”Och då kom jag ju till kontoret på morgonen och tänkte ’okej, nu måste jag göra nåt för att komma över Alex på listan.’ Och det var då jag satte mig och lottade ut en avsugning eller tog i rejält, så tog det ungefär en kvart så var jag etta på listan igen. Så enkelt. Människor är så enkla.”

25.44 Katrins bästa tips till den som drömmer om att bli stor på sociala medier.

”Hade du frågat min älskade vän Daniel Paris hade han säkert kunnat säga att ’du ska göra si eller så, gör det här antalet inlägg och se till att vart tredje inlägg handlar om dig privat…’ det finns säkert massor, men jag har ingen aning.”

27.24 Måste man provocera för att sticka ut?

”Det tror jag. Sedan kan man göra det på olika sätt. Om du tittar på vår största influencer idag, Bianca Ingrosso, så är hon gullig och snäll och fin, inte alls arg och elak som jag var i hennes ålder, och hon provocerar ju mer idag än jag gjorde när jag var 25, för att hon är för perfekt.”

29.06 Behöver man utmana mer idag för att sticka ut?

”Nej, det håller jag inte med om. När sociala medier slog igenom var vi ett litet gäng som höll på. Allt gick genom de stora mediehusen, och då hade du de här reportrarna som var ”the shit”, de satt på teatergrillen och ägde – alla skulle smöra för dem, för det var det enda sättet att nå ut. Och sedan utvecklades sociala medier – och varenda liten jävla kotte hade plötsligt chansen att bygga sig själv.”

30.27 Så följer du Katrin Zytomierska.

”Jag var väldigt modig, och det kombination med att jag var väldigt ärlig, och inte bara visade upp den här fina bilden av det som kom att bli ett kändisskap.”

- Katrin Zytomierska

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.