Vill få fler att upptäcka tech
Nastaran Baleng-Soultani, medgrundare och chef Space Academy
En podcast om att väcka hemkänsla hos fler med kodar- och programmeringskurser. Trevlig lyssning!
Vill få fler att upptäcka tech
Branschen skriker efter kompetens och unga konsumerar digitalt innehåll dygnets alla vakna timmar – ändå är techbranschen en värld som många unga har svårt att se sig själva i. Detta satsar Space Academy på att förändra. Genom inspirationsföreläsningar, korta kodarkurser och snabba bootcamps i programmering, hoppas de kunna väcka intresse för tech och locka fler ur underrepresenterade grupper in i branschen. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden berättar Nastaran Baleng-Soultani, Space Academys chef och medgrundare, om satsningen som fått över 2 600 ungdomar att prova att koda. Hon reflekterar över de hinder som fortfarande finns för stora grupper när det gäller tillgången till tech och hur hon och hennes team jobbar för att överbrygga dessa.
Höjdpunkter från avsnittet:
1.53 Detta är Space.
”Space ligger precis vid Sergels torg, det är sju våningar och världens största permanenta gaming center.”
2.46 Detta är Space Academy.
”Med Space Academy försöker vi inspirera och få fler att bli en del av techbranschen. Idag saknas det ungefär 70 000 människor i techbranschen, och vi vill dels få in fler ungdomar i den här branschen, men också hjälpa till att öka mångfalden.”
3.14 Så finansieras verksamheten.
”Huvuddelen kommer från partnerintäkter – partners inom techbranschen som tycker att det här är en så viktig fråga och som själva har det som mission att få in fler i techbranschen och se till att öka mångfalden.”
4.05 Om skolans ansvar.
”Varje vecka kommer det skolklasser till oss, och när de här klasserna kommer är det så ofta som lärarna säger: ’men vi då? Vi behöver också lära oss.’”
6.09 Så ser en dag på jobbet ut för Nastaran.
”Det är väldigt olika. Jag sitter ju dels i ledningsgruppen för Space, dels är jag ansvarig för Space Academy, så vi jobbar med att konstant utvärdera det vi gör – vilken effekt vi har när vi gör våra kurser, vi bokar in fantastiska inspiratörer, bokar skolor, träffar ungdomar…”
6.51 Så har deltagandet sett ut senaste året.
”Vi hade förra året ungefär 2 600 ungdomar som kom till oss, i år siktar vi på ungefär 3 500 och jag hoppas att innan 2030 har vi haft 100 000 ungdomar hos oss.”
8.33 Om vikten av ett nätverk.
”Forskning visar att ditt närmsta nätverk är det som kommer få dig att landa ditt första jobb. Så har du en familjemedlem som jobbar på en restaurang så är det kanske där du får ditt första jobb, och har du en familjemedlem som jobbar på Microsoft så är det kanske där du får din första praktik eller jobb, så det är stor skillnad.”
10.34 Så jobbar Space med mångfald och inkludering.
”Alla är välkomna till oss, men eftersom vi vet att vi behöver jobba med mångfalden så hör vi aktivt av oss till skolor i utsatta områden. Så vi har dels stor representation från skolor i utsatta områden av Stockholm, men nu på fredag har vi en skola som åker hela vägen från Örebro.”
11.25 Därför är det fortfarande bara 30 % tjejer som självanmäler sig till Space-kurserna.
”Det finns fortfarande en föreställning att tech bara är för killar, och att det bara handlar om matte och teknik. Sedan handlar det väldigt mycket om representation, idag ser vi inte tillräckligt med tjejer och kvinnor i de här rollerna.”
12.24 Om Space Academy och arbetet med skolor från utsatta områden, där det finns en gängproblematik.
”De flesta människor vill känna sig som en del av någonting: Man vill vara del av en grupp, man vill använda sitt intellekt och sin kreativitet, så det vi försöker göra är bara att öppna dörren för någonting annat. Om vi lyckas fånga upp ungdomar tidigt, få dem intresserade av tech och få förebilder som visar på andra vägar, så hoppas jag att det kan påverka.”
14.55 Det fattas 70 000 personer inom tech – är det branschen, politiken eller skolan som har missat något?
”Jag tror dels att regeringen har ett ansvar, både vad man sätter in i läroplanen och vad man förväntar sig av utbildningar, men det handlar också som bransch om att öka representationen, se till att det är en plats för mångfald.”
16.08 Om den ojämna tillgången till tech.
”Det är inte alla barn som har en dator hemma idag. Och har man en dator så kanske den delas av hela familjen, så även om du är intresserad av tech så kanske du inte har möjlighet att utveckla de här kunskaperna när du väl kommer hem.”
17.14 Så kom Nastaran själv in i techbranschen.
”Min bakgrund är egentligen varumärkesbyggande, affärsutveckling och innovation, det är det jag har jobbat med hela mitt liv… men sedan hörde en gammal chef av sig och sa: ’hej, jag har börjat på ett ställe som heter Space, är du intresserad av att komma hit? Hade jag inte haft det nätverket hade inte den dörren öppnats.”
18.06 Dessa förebilder hade Nastaran när hon själv växte upp.
”Jag hade inga specifika förebilder när jag växte upp och det tycker jag är väldigt synd. Hade jag haft tjejer i näringslivet som jag hade kunnat se upp till, som hade kunnat bana väg för mig, så hade min resa kanske sett mera rak ut och jag hade kunnat drömma bredare.”
20.41 Om att allt fler företag idag aktivt söker mångfald och jämställdhet.
”Det är inte bara att jag, när jag sitter där med mina tio ansökningar framför mig, så kommer jag att försöka ha mångfalden med mig när jag ska rekrytera, utan det handlar om att se till att bredda utbudet av ansökningar så att också de representerar mångfald.”
22.41 Så går ett typiskt ”You can code”-event till.
”En gång i veckan har vi skolor som kommer till oss, där vi under det tillfället lyfter en inspiratör som har tech som sitt yrke på ett eller annat sätt, som kan berätta om sitt liv…det är ena delen. Den andra är att de får gå ner i vår gaming-sal, och även om de inte kan programmera sedan innan så lär de sig att gå från blockprogrammering till textprogrammering inom en timme.”
24.27 Så har feedbacken från Space Academy’s deltagare sett ut.
”Efter avslutad kurs ställer vi frågor kring om man vad man vill göra efter att ha varit här, där 31,9 procent svarar ’jag vill lära mig mer’, eller ’jag vill komma tillbaka för att gå en kurs’.”
26.07 Nastaran Baleng-Soultanis Fem snabba favoriter.
28.15 Så gör du för att hoppa på Space Academy eller engagera dig i deras arbete.
”Med Space Academy försöker vi inspirera och få fler att bli en del av techbranschen. Idag saknas det ungefär 70 000 människor i techbranschen, och vi vill dels få in fler ungdomar i den här branschen, men också hjälpa till att öka mångfalden.”
Nastaran Baleng-Soultani
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Digitaliseringen går under jorden – Sofia Sirvell, CDO Sandvik
Sandvikkoncernen tagit världstäten i racet mot industri 4.0. Lyssna till nytillträdda digitaliseringschefen Sofia Sirvell.

Digitala influencer-podden
Hyr framtidens Manpower ut robotar? – Mikael Jansson, vd Manpower Group
Hyr framtidens Manpower ut robotar? Lyssna till Mikael Jansson, vd, Manpower Group.

Digitala influencer-podden
Molnrevolutionen – Eva Fors, Nordenchef Google Cloud
Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Digitala influencer-podden
Hem för nytänkande – Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige
Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Digitala influencer-podden
Digital brobyggare – Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa
Lyssna till Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa, som pratar om förebyggande vård med modern teknik.

Digitala influencer-podden
100 år av distanshandel – Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson
En podcast om ett lyckligt äktenskap mellan fysiskt och digitalt. Lyssna till Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson.

Digitala influencer-podden
Lagom mäktig – Isabella Löwengrip, serieentreprenör och investerare
En podcast om uppgång, fall och om att drömma lagom stort. Lyssna till Isabella Löwengrip.

Digitala influencer-podden
Är nöden uppfinningarnas moder? – Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
En podcast om E-handel och digital innovation. Lyssna till Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Fullsatt på Morning Talk by Consid
2 dagar sedanUnder fredagen arrangerades ytterligare ett Morning Talk by Consid, denna gång på temat AI. Consids nationella AI-expert, Patrik Zetterström, inledde med en omvärldsspaning och därefter diskuterades frågan i ett panelsamtal med representanter från olika branscher. Sörmlands Nyheter var med på plats och rapporterade.

Fullsatt när åtta företag pitchade sina idéer på Perfect Pitch
2023-06-01Consids vd och grundare Peter Hellgren var med i juryn när Perfect Pitch anordnades i Jönköping.

Pride Month: HBTQIA+ rättigheter inom teknik
2023-06-01Idag inleds Pride Month världen över till minne av Stonewall-upproret och i syfte att belysa hbtqia+ gemensamma kamp för lika rättigheter. I Linköping anordnar Sankt Kors och East Sweden Tech Women en frukostpanel i Ebbepark om inkludering i arbetslivet. I panelen finns bland andra Johanna Hjalmarsson, UX-designer på Consid.

Consid nomineras till prestigefyllda Human Growth Award 2023
2023-05-31Consid har nominerats till HR-branschens finaste pris, Human Growth Award. Consid är ett av 15 företag som nu har chansen att ta hem utmärkelsen för 2023.