Bilmetro

SEO / SEM

Bilmetros hemsida på mobil på ett skrivbord intill en dator/laptop
Med bakgrund av ett väl utfört förvaltnings- och tekniskt utvecklingsprojekt för Bilmetro fick vi möjligheten att ta över som digital marketing-byrå, med målet att förbättra det digitala marknadsarbetet.

74 % lägre Ad Spend – med bibehållen trafik

Leveransen bestod av strategi och utförande av sökmotoroptimering, search ads-annonsering samt webbanalys och tracking för att utvärdera och analysera Bilmetros marknadsföringsinsatser.

Arbetet påbörjades med målgruppsanalyser och strategi under Q4 2020. Det faktiska arbetet togs sedan över från tidigare leverantör i januari 2021. Efter bara sex månader kunde Bilmetro se tydliga resultat. Detta trots att sex månader vanligtvis är en för kort tidshorisont att fullskaligt utvärdera SEO-insatser.

 

Uppdraget

Consids huvuduppdrag var tydligt – öka kvaliteten på både organisk och betald trafik till sajten samt arbeta nära marknadsavdelningen med både analys och utbildning. Nedbrutet innebar uppdraget:

  • Målgruppsanalyser via bland annat Orvesto
  • Kvalitativa mätningar av image och position via panelundersökningar
  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Sökmotorannonsering (Paid Search)
  • Webbanalys & konverteringsoptimering
  • Stöd och ”bollplank” kring digital marknadsföring och aktiviteter

 

Lösningen

Consids leverans uppdraget kan delas upp i två steg.

Steg 1 – Övertagande och översyn av uppdragets olika komponenter

  • Trafikanalys för att få en bild av användarbeteende (kvantitativt)
  • Teknisk SEO-analys och åtgärder i nära samarbete med utvecklingsteam
  • Audit av mätsystem, event tracking & datahygien samt implementering
  • Revidering och upprättande av rapportvyer och rapportstrukturer

Steg 2 – Revidering och optimering av digitalt marknadsarbete

  • SEO-audit för on-page, off-page samt sökordsanalys
  • Upprättande av reviderad sökstrategi
  • Förbättring av kampanjstruktur, annonser och annonsgrupper i Google Search ads
  • SEO-content-arbete i nära dialog med kund
  • Off-page-strategi för SEO

 

Resultatet

Efter sex månader i Consids regi kunde vi tillsammans med Bilmetro uppmäta följande resultat.

SEO

Övergripande fokus på att öka organisk trafik samt besökarkvalité.

  • 37 % ökning av nya användare via Organic Search (YoY)
  • 11 % ökad spend time (YoY)
  • 19 % lägre avvisningsfrekvens på Organic Search (YoY)
  • Ökat antal sidor/session (YoY)

SEM

Långsiktigt fokus att över tid minska adspend och driva mer organisk trafik, SEM-fokus mot konverterande trafik.

  • Minskad Ad Spend med -74 % (YoY)
  • Sajtens totala trafikvolym bibehållen
  • Lyckats skruva om stor del av trafiken till organic
Bilmetros hemsida på dator/laptop och mobil på ett skrivbord

Det är precis så här vi vill jobba, att vi får tips och idéer på hur vi kan bli bättre.

Sara Herder, Marknadschef Bilmetro

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler case

Hand som svingar en golfklubba med deWiz band runt handledet för att analyserar golfsvingen.

deWiz | 5 min lästid

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"
Mockup av SKF:s hemsida i laptop, datorskärm, iPad och telefon.

SKF | 5 min lästid

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem
Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Mer | 4 min lästid

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader
Hela Sverige ska leva - ny landsbyggande webbplats.

Hela Sverige ska leva | 1 min lästid

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva