Blomsterlandet

PIM / Inriver

Blomsterlandet hade behov av att samla all sin produktinformation på ett och samma ställe. Vi fick därför i uppdrag att göra en PIM-lösning för att skapa bättre struktur och kommunikationsmöjligheter mellan bolagets medarbetare, kontor och butiker.

http://Patrik%20Zenno%20medarbetare%20och%20affärsområdesansvarig%20för%20Consids%20Interactive

Patrik Zenno

Affärsområdesansvarig Interactive

patrik.zenno@consid.se 070-770 63 73

Utmaningen

Uppdraget för Blomsterlandet bestod av att skapa en PIM-lösning för att skapa bättre artikelstruktur, arbetsmetodik och tillhörande kommunikation. Projektet initierades i april 2019 och lanserades i början av december samma år.

Utmaningen låg i att Blomsterlandet saknade ett PIM-system (Product Information Management-system); produktinformationen låg på olika ställen i främst affärssystemet. Vi skapade därför en helt ny datamodell i den kommande PIM-lösningen.

En stor utmaning var även den strama deadline vi hade att förhålla oss till i och med att lanseringen av den nya e-handeln skulle ske tätt inpå. Utöver det pressade tidsomfånget är produktkategorierna väsentligt olika och kräver olika typer av information för hela verksamheten. Det fanns också utmaningar i att sätta upp en flexibel datamodell som passade olika typer av produkter, både växter och andra produkter, inom Blomsterlandet.

Lösningen

Lösningen som använts är byggd på Inriver Product Marketing Cloud (iPMC). Vi utformade den genom att sätta upp olika produkter och varianter för att den skulle passa just Blomsterlandet och vi utgick från en kategoristruktur som redan fanns, men som vi fick i uppdrag att förbättra. Den behövde anpassas efter bolagets olika produktområden, efter organisationen och olika roller.

Flödet som sattes upp blev i ordningen produktägare, produktspecialist, copywriter, bildhantering och till sist utkanalerna. Målet var helt enkelt att göra det hela lättförståeligt och effektivt.

Blomsterlandet hade även sedan en längre tid tillbaka arbetat på ungefär samma sätt med sitt affärssystem och sina artiklar och vi ville därför göra övergången så smidig som möjligt. Målet med slutprodukten var att den skulle möjliggöra ett tydligt workflow genom olika roller och avdelningar på bolaget.

I projektets andra del skapades integrationer mellan Blomsterlandets affärssystem som skickar över artiklarna till inriver. Produkterna kompletteras med information för att sedan möjliggöra för olika utkanaler, som inledningsvis var främst e-handel och butiker (exempelvis Shoppa). Inriver blev helt enkelt hubben för all produktdata.

Resultatet

Resultatet blev en slutprodukt som Blomsterlandet är väldigt nöjda med. De har i och med detta projekt fått en bättre struktur och man har fått bra koll på sin produktdata. Resultatet visar även att man nu är mer effektiva i sitt dagliga arbete i och med att arbetsroller har tydliggjorts och att systemstödet stödjer överlämning inom organisationen oavsett fysisk placering.

– PIM möjliggör att alla på ett effektivt och strukturerad sätt kan jobba på olika platser i landet men ändå ha koll på de 30-40 000 artiklar som finns i sortimentet, säger Amir Company Ehsani, projektledare och affärskonsult.

Ett PIM-råd där representanter från varje avdelning har möjlighet att komma med input, har även upprättats. Detta har varit väldigt uppskattat och gjort arbetet mer effektivt. PIM-rådet har vart en av de essentiella faktorerna för det lyckade projektet.

Samarbetet har nu förlängts och är inne på förvaltningsfasen där nya idéer och effektiviseringar utvecklas dagligen. Vi kan därför konstatera att resultatet av detta projekt är mycket gott då det har skapat rätt förutsättningar för bolaget att fortsätta sin digitala utveckling.

Om Blomsterlandet

Blomsterlandet är en svensk växtkedja med 61 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. De erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är deras e-butik öppen dygnet runt. Inköp sker oftast direkt från odlaren och i möjligaste mån med svenskodlade växter från lokala odlare.

Läs mer om samarbetet med Blomsterlandet i detta pressmeddelande. 

– PIM möjliggör att alla på ett effektivt och strukturerad sätt kan jobba på olika platser i landet men ändå ha koll på de 30-40 000 artiklar som finns i sortimentet.

Amir Company Ehsani, projektledare och affärskonsult

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    SBAB intranät
    7 min lästid
    Referens

    SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät

    Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

    Kategorier: Intranät
    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.