Bong: En kuverthistoria på liv och död

Bong är en av Europas största producenter av kuvert- och förpackningslösningar. En av deras målgrupper är reklambyråer, som historiskt sett stått bakom många kampanjer som involverat kuvert. Men i dagens digitala värld börjar kuvertet att glömmas bort. Vårt uppdrag var att få kreatörer i Sverige att återupptäcka kuvertet och alla dess möjligheter.

http://Magnus%20Arvidsson%20kontorschef%20Consid%20Borås

Magnus Arvidsson

Kontorschef

magnus.arvidsson@consid.se 070-548 13 21

Utmaningen

Hur skall vi få reklamkräsna kreatörer att gilla kuvert, som de tycker är så tråkiga? Idag tänker de ju mer och mer digitalt. Och skall ett postalt DR fram så tänker man mycket på innehållet, men inte på kuvertet som det levereras i. Vi ville inspirera kreatörerna, få dem att gilla Bong och ta del av information om deras kuvert. Och kanske till och med sprida den vidare till sina kollegor i branschen.

Lösningen

Vår insikt var att alla vill berätta en historia, och kuvertet kan vara en del av den. Lösningen blev ”En kuverthistoria på liv och död” med 12 specialdesignade kuvert som skickades till kreatörer i hela landet, i deras eget namn. Tillsammans skapade de en historia. Om kreatören själv och hens liv. En kuverthistoria på liv och död. Allting ledde vidare till en kampanjsajt där berättelsen visualiserades än mer. Och kunde spridas vidare i sociala medier.

Resultatet

Kampanjen har belönats i Guldägget, Guldnyckeln och Svenska Designpriset. Art director Elin Lindecrantz utsågs av Guldnyckeln till ”Årets AD” i Sverige.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler