Bucket Hub

E-tjänsten som skapar win-win-win

Hur får man fler i grävbranschen att välja grävskopor gjorda av SSABs stål Hardox? Vi utvecklade e-handelstjänsten buckethub.com, som gjorde det annars krångliga köpet av en skräddarsydd skopa både enklare och tryggare. I tjänsten kan en kund designa sin skopa med bara några klick, och sedan skicka förfrågan direkt till utvalda tillverkare som använder Hardox i sin tillverkning. Resultatet? Enklare köp för branschen, fler leads för tillverkare och en större efterfrågan på Hardox för SSAB.

Bakgrunden

SSAB tillverkar stålet Hardox, som lämpar sig för tuff användning, till exempel grävskopor. Dock är det främst inom tyngre grävindustri som varumärkespreferensen är hög.

Här vet företag att en skräddarsydd skopa, från en tillverkare som använder Hardox, kommer att göra jobbet bättre och hålla längre. Små och medelstora grävföretag köper istället ofta massproducerade ”standardskopor” av sämre stål.

Hur skulle vi få fler grävföretag att måttbeställa skopor från skoptillverkare som använder Hardox?

Utmaningen

Det fanns en otillräcklig kunskap om Hardox fördelar i delar av grävbranschen, men också en känsla att det var krångligt att måttbeställa en skopa istället för att köpa en billigare standardvariant. Vi förstod att en ren varumärkeskampanj för Hardox inte skulle vara nog för att förändra beteenden.

Lösningen

Vi skapade och marknadsförde buckethub.com, en kostnadsfri e-tjänst där slutkunden enkelt kan konfigurera sin skopa och skicka förfrågan till utvalda, lokala tillverkare som använder Hardox. Plötsligt har den skräddarsydda Hardoxskopan blivit det enklaste köpet.

Slutkunden får bättre skopor, tillverkarna nya leads, och SSAB ökar användningen av Hardox i grävbranschen. En win-win-win!

Vill du veta mer? Kontakta mig

http://Helena%20Norberg%20medarbetare%20Consid%20Communication

Helena Norberg

Kundansvarig Projektledare

helena.norberg@consid.se 070-174 80 13

Vill du veta mer?

Lämna ett meddelande så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser