Ecophon

Episerver / PIM / Cloud

Vi har sett till att Ecophon fått en gemensam digital plattform som kombinerar information och kundportal. Läs mer om uppdraget här!

Utmaningen

Saint-Gobain Ecophon bestämde i början på 2019 att det var dags att uppdatera sin webblösning. I samband med uppdateringen sökte man en ny digital partner att växa in i framtiden med. Några av de viktigaste kraven på en ny digital partner var innovativt tanke- och arbetssätt, att man jobbar med den senaste tekniken och någon som utmanar gamla idéer. Projektet var omfattande och delades upp i olika faser där vi nu är i mål med första fasen.

Alla projekt har sina utmaningar, primärt var utmaningen att inte kunna mötas och samarbeta fysiskt på grund av Covid-19 pandemin. Men trots detta gick arbetet förvånansvärt bra med hjälp av Microsoft Teams och täta avstämningar.

Lösningen

Fas 1 av den nya lösningen inkluderade en integration av ett helt nytt PIM-system. Målet med den nya uppdateringen var att på ett bättre sätt tillgängliggöra information, möta kunderna på ett bättre sätt och skapa en bra kundupplevelse. En viktig del i arbetet var även att stärka varumärket och synas digitalt på ett samlat sätt. Ecophon ska till en början erbjuda kunderna en gemensam digital plattform som kombinerar information och kundportal

Plattformen som valdes för projektet för att säkerställa en kundcentrerad lösning av högsta kvalitet var Episerver Commerce Cloud. Det innebar också att man tog ett nytt kliv in i en Cloud-baserad lösning.

Resultatet

Nu kan man tack vare den nya lösningen driva försäljning, fortsätta bygga marknad och stärka varumärket samtidigt som kunderna får en bättre upplevelse. Den nya lösningen gör jobbet för de egna redaktörerna enklare och mer produktivt.

Samarbetet har från start fungerat väl mellan Ecophon-teamet och Consids utvecklingsteam. Vi jobbade redan från början agilt med täta avstämningar och med Ecophon tätt involverad i utvecklingsprocessen. Redan tidigare hade Consids UX-konsulter gjort ett omfattande arbete i att undersöka vision, mål, krav samt att ta fram förslag på design. Detta ihop med en god uppsatt struktur har varit en framgångsfaktor i projektet.

Med lanseringen av Ecophons nya webbplattform har kundresorna knutits ihop i en gemensam lösning som kräver mindre underhåll och som upplevs tydligare och modernt av kunderna. Detta tack vare att användargränssnittet har förbättrats och flödena har setts över. Man erbjuder nu även sina målgrupper ett lättillgängligt och inspirerande innehåll, bättre sökfunktioner, ökad funktionalitet, tydligare struktur och högre servicegrad.

Kunderna upplever nu förbättrad funktionalitet, utökad produktinformation samt en tydligare helhetsbild av Ecophon. Även det bästa från den tidigare lösningen har tagits med, förbättras och implementerats på den nya hemsidan.

Samarbetet mellan Ecophon och Consid fortsätter och går nu in i en planeringsfas av fas två av lösningen som kommer erbjuda helt nya möjligheter i form av funktionalitet och en personaliserad kundupplevelse.

”Det känns både väldigt kul och spännande att få vara med på Ecophons resa och vi ser fram emot ett fortsatt framgångsrikt samarbete”, Orhan Arnautovic på Consid.

Om Ecophon

Saint-Gobain Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustiksystem som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon har 800 medarbetare, verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över.

Är du i behov av en liknande lösning?

Lämna dina kontaktuppgifter så berättar vi mer.

    Orhan Arnautovic

    Orhan Arnautovic

    Key Account Manager Helsingborg

    orhan.arnautovic@consid.se 073-644 33 75 Read More

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.