Etac fick ny global digital plattform

Webb / Episerver / InRiver

Vi hjälpte Etac att få en mer användarvänlig webb genom att skapa en global digital plattform för flera olika länder – detta med hjälp av Episerver och InRiver. Läs mer!

Utmaningen

Huvudsyftet och den stora utmaningen med detta projekt var att flera företag skulle bli ett. Etac har under många år vuxit genom förvärv, och nu skulle alla förvärven samlas under ett företagsnamn och bli ”One Etac”. Detta för att skapa ett enklare arbetssätt, en tydligare och lättare kommunikation för kunden och internt samt bygga ett starkt etac.com.

Hur kommunicerar vi flera företag på samma sätt och gör flera webbsidor till en? Detta var den stora nöten att knäcka. Med ett komplext internt upplägg och 9 olika lokala marknadssiter för landspecifikt innehåll, var det en stor utmaning att samla allt under samma webblösning. Detta med en tight deadline på 2 år (2019–2020). Huvudkravet var att integrera Inriver och bygga upp Etacs produkter samt integrera detta ut mot webben.

Det var ett tufft projekt då Etac behövde göra många organisationsmässiga anpassningar och mycket behövde förenklas innan etac.com byggdes. Här blev Consid en förlängd arm och ett fint partnerskap bildades.

En annan stor utmaning var den tekniska komplexiteten. Vi hade här olika produktportfolier, kulturer och personer att förhålla oss till. Alla komponenter skulle vara på plats – den tekniska biten, det utseendemässiga och det funktionsmässiga. I och med att mycket datahantering måste hanteras på rätt sätt måste även hela kedjan fungera. Här har våra utvecklare gjort ett fantastiskt jobb.

– Detta projekt har verkligen blivit ett starkt samarbete med gemensamt ansvar i både med- och motgångar. Det blev tydligt att vi kunde stötta upp och hjälpa Etac på resan till att kunna mötas på ett ställe. Hela projektet har stärkt både Consid och Etac, och det som präglat projektet är samförstånd och en stark vilja att ro detta i hamn. Vi har varit både pragmatiska och öppna och jag är övertygad om att det är därför vi är där vi är idag, säger Sebastian Schrewelius på Consid.

– Vår nya hemsida är en viktig, strategisk milstolpe i Etacs utveckling. Genom att sammanlägga alla varumärken på en ny, gemensamma hemsida tar vi ett stort kliv i vår strävan att göra det lätt för våra kunder att upptäcka hela vårt erbjudande. I tätt samarbete med Consid har vi lyckats med vår tuffa målsättning att skapa en snabb, snygg och modern webbsida som är lätt att navigera i. Det har krävt ett tight samarbete mellan våra team för att lyckas, och vi är mycket nöjda med vårt partnerskap med Consid, säger Mikael Svensson, Chief Commercial Officer på Etac.

Lösningen

Webblösningen som valdes var Episerver med tillhörande InRiver PIM som är sammanslutet. Etac.com är en produktbaserad webbsida.

Resultatet

Resultatet av detta projekt är glasklart. Etac är nu samlat på ett ställe där de fått en mer användarvänlig webb och där det är enklare att hitta produkter. Du som kund känner tydligheten och strukturen. Att hela webbsidan är tydlig är mycket tack vare de komplexa lösningar som byggts.

Webben är även mobilanpassad vilket gör det smidigt för användare att söka på produkter osv.

Det har blivit mycket tydligt i detta projekt att alla utvecklare, och alla som varit inblandade, räknas. Tillsammans har vi gjort ett jättejobb för att få ihop dessa komplexa lösningar. Vi kan se att trafiken till webben ökar och målet är att det ska fortsätta så, samt att försäljningen ökar. Projektet fortsätter, främst när det kommer till förvaltningen. Även arbetet med de landspecifika sidorna fortsätter.

– Det är nu det börjar! Nu behöver vi jobba proaktivt. Det känns jättespännande att vi har en plan framåt tillsammans med Etac, säger Sebastian Schrewelius på Consid.

Om Etac

Etac är en svensk-grundad multinationell koncern som utvecklar, designar och säljer ergonomiska rörelsehjälpmedel. Bolaget grundades i Sverige i början av 1970-talet och är känt för sin innovativa och ergonomiska produktdesign för personer med nedsatt rörlighet.

- Vi har lyckats med vår tuffa målsättning att skapa en snabb, snygg och modern webbsida som är lätt att navigera i.

Mikael Svensson, Chief Commercial Officer på Etac.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser