Euro Accident

Webb / SiteVision

Euro Accident Livförsäkring AB vände sig till oss för att förnya sin webbplats på tre marknader. Design, språk, innehåll och struktur är nu på plats, för att inte tala om en helt ny teknisk plattform. Läs mer om uppdraget nedan!

http://Alexander%20J%20Gustafsson%20affärsutvecklingsansvarig%20på%20Consid

Alexander Gustafsson

Affärsutvecklingsansvarig Sitevision

alexander.j.gustafsson@consid.se 0733-60 74 76

Utmaningen

Den stora utmaningen låg i att skapa en lättnavigerad webbplats. Målet var att skapa en webbplats där det lätt går att hitta det man söker, oavsett om man är representant för ett företag, försäkrad, försäkringsförmedlare eller partner. Portaler för förmedlare och partners presenterar information om Euro accidents försäkringar på ett tydligt och informativt sätt. Med hjälp av ”Mina sidor” kan kunderna se detaljer om sina försäkringar och hur de använder sin försäkring. Consid fick ett helhetsåtagande som innefattade kravanalys, koncept, design, utveckling, arkitektur, utbildning, support, förvaltning och vidareutveckling.

Lösningen

Vi på Consid var med redan från början när Euro Accident skulle utvärdera olika plattformar och bestämma sig för vilken som var mest lämpad. Vi sammanställde och jämförde då olika plattformar i relation till deras behov, mål och krav. Plattformsvalet blev det svenskutvecklade CMS:et SiteVision. Euro Accident hade sedan tidigare en Microsoft-miljö i sin infrastruktur, vilket medförde många frågor och funderingar om SiteVision verkligen var en lämplig plattform. Det var extra viktigt då kunden själv skulle ta hand om den dagliga driften. SiteVision uppfyllde med lätthet kraven på enkelhet för redaktörer samtidigt som det skulle vara möjligt att integrera och personalisera. Tillsammans med SiteVision visade vi att detta inte är några problem, trots en Microsoft-miljö. Detta då SiteVision är plattformsoberoende och därmed fungerar lika bra i en Microsoft-miljö som i en Linux-baserad miljö.

Inloggningen till ”Mina sidor” och Portalerna sker via BankID. Lösningen har dock även stöd för sigle-sign-on (SSO) för Euro Accidents egna medarbetare eller partners, vilket innebär att besökaren automatiskt blir inloggad vid ett besök till webbplatsens inloggade delar.

Förutom den svenska webbplatsen skapades även en dansk och en norsk version för Euro Accidents verksamhet i dessa länder. Skulle Euro Accident vara i behov av fler länder och språk finns självklart den möjligheten direkt i verktyget.

– Detta har varit ett riktigt spännande projekt där vi utnyttjat de senaste teknikerna i plattformen SiteVision för att skapa ett inloggat läge med en sömlös integration till bakomliggande försäkringssystem, säger Alexander Gustafsson, Arkitekt och Affärsutvecklingsansvarig på Consid.

Resultatet

Resultatet visar på en helt ny design, ny språklig tonalitet, nytt innehåll och en ny struktur. Dessutom har ett helt nytt ”Mina sidor” skapats för den som har en försäkring hos Euro Accident. Efter inloggning med BankID ser man som privatperson sina försäkringar, vad de gäller för och framförallt hur man gör för att använda försäkringen och anmäla en skada. Loggar du istället in i din yrkesroll, som exempelvis försäkringsförmedlare, får du istället en portal med fördjupad information om Euro Accidents försäkringar och tillhörande dokument, baserat på din roll, behörighet och partnerskap. Utifrån sin roll möts man av en personaliserad vy med rätt information.

– Portalerna är en av våra viktigaste kanaler och vi hoppas att vår service blir ännu bättre med hjälp av den nya webbplatsen, säger Miles de Champs, Kommunikationschef på Euro Accident.

Om Euro Accident Livförsäkring AB

Euro Accident är ett svenskt livförsäkringsbolag med över 1,5 miljarder svenska kronor i årlig premieomsättning och över 260 medarbetare på kontor i Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Oslo, Stockholm, Växjö och Örnsköldsvik. Som expert inom försäkring och hälsa bidrar Euro Accident till att skapa hållbara medarbetare – allt för ett tryggare och friskare liv.

– Portalerna är en av våra viktigaste kanaler och vi hoppas att vår service blir ännu bättre med hjälp av den nya webbplatsen.

Miles de Champs, Kommunikationschef på Euro Accident

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler