Högskolan i Borås

Episerver / Webb

Högskolan Borås var i behov av en uppgradering av Episerver, från version 6 till version 11. I samband med detta tog vi fram ett nytt webbkoncept, en effektivare och mer lättarbetad webbplats för redaktörer, ett bättre sök genom Episerver Search and Navigation samt en mer tilltalande och modern design.

Utmaningen

Uppdaget omfattade ca 3 000 timmar och bestod av koncept och design, systemutveckling (front-end och back-end), migrering av befintligt innehåll och konvertering av tidigare ”composer-block” till nya block för att passa i det nya konceptet, design och ett nytt arbetssätt. Projektet innehöll vidare ett flertal integrationer till olika interna verksamhetssystem.

Den stora utmaningen i projektet var migreringen av befintligt innehåll. Detta då den gamla webben och därmed den gamla tekniken samt innehållet skulle matcha med det nya konceptet. Allt skulle hamna på rätt plats på den nya webben samtidigt som vi utvecklade, skapade konceptet och slutligen även gjorde migreringen. Denna synk var den stora utmaningen. Målet var att skapa minimalt manuellt arbete för redaktörerna vid flytt av det befintliga innehållet.

Initialt i projektet arbetade vi efter en koncept- och designdriven kravprocess där konceptet och kraven växte fram under ett antal olika workshops tillsammans med Högskolan. En både rolig och lärorik process med många ”aha-upplevelser” för båda parter. Under utvecklingsfasen arbetade vi nära tillsammans med Högskolan i en agil process där de övergripande kraven detaljerades och estimerades inför varje iteration. Genom att konceptet och delar av designen redan fanns på plats när utvecklingen startade blev det agila utvecklings- och kravarbetet väldigt smidig och effektiv.

Lösningen

Lösningen är gjord i Episerver där en uppgradering av Episerver, från version 6 till version 11 gjorts. Vi började med att se vilka behov som fanns och vi kunde då konstatera att Episerver var ett bra val av många anledningen. Redaktörerna är nämligen vana vid plattformen och hade ett behov av att bygga vidare på den kunskap man redan hade sedan tidigare.

– Det har varit en ynnest att få jobba med en så engagerad och digitalt mogen kund som Högskolan Borås, som inte bara förstår värdet av den digitala leveransen utan även hur vi tillsammans på ett effektivt sätt når de uppsatta målen i en agil process, säger Erik Zetterström, projektledare på Consid.

Resultatet

Målet om att skapa minimalt manuellt arbete för redaktörerna vid flytt av det befintliga innehållet är något vi tillsammans med Högskolan i Borås lyckats med. Webbplatsen är nu effektivare och mer lättarbetad, men även mer modern och lanserades den 10 juni enligt plan med ett mycket gott resultat. Förhoppningen är nu att fortsätta förvaltningen av webbplatsen i framtiden.

– Vi är väldigt nöjda! Det var imponerande att se engagemanget och glöden hos utvecklingsteamet för att lösa leverans till deadline. Äntligen har vi en webb som lever upp till de krav som ställs på oss som myndighet och de krav som vi själva ställer på vår digitala närvaro, säger Ida Danell, systemförvaltare och webbspecialist på Högskolan i Borås.

Om Högskolan i Borås

Högskolan i Borås har runt 13 000 studenter där flera utbildningar enbart finns hos dem. Detta lockar studenter från hela Sverige. Högskolan i Borås består av tre akademier med sektioner: Akademin för textil, teknik och ekonomi, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd och Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT. Högskolan är mest känt för sina textilutbildningar.

– Äntligen har vi en webb som lever upp till de krav som ställs på oss som myndighet och de krav som vi själva ställer på vår digitala närvaro.

Ida Danell, systemförvaltare och webbspecialist på Högskolan i Borås

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    SBAB intranät
    7 min lästid
    Referens

    SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät

    Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

    Kategorier: Intranät
    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.