Högskolan i Borås

Episerver / Webb

Högskolan i Borås nya hemsida
Högskolan Borås var i behov av en uppgradering av Episerver, från version 6 till version 11. I samband med detta tog vi fram ett nytt webbkoncept, en effektivare och mer lättarbetad webbplats för redaktörer, ett bättre sök genom Episerver Search and Navigation samt en mer tilltalande och modern design.

Utmaningen

Uppdaget omfattade ca 3 000 timmar och bestod av koncept och design, systemutveckling (front-end och back-end), migrering av befintligt innehåll och konvertering av tidigare ”composer-block” till nya block för att passa i det nya konceptet, design och ett nytt arbetssätt. Projektet innehöll vidare ett flertal integrationer till olika interna verksamhetssystem.

Den stora utmaningen i projektet var migreringen av befintligt innehåll. Detta då den gamla webben och därmed den gamla tekniken samt innehållet skulle matcha med det nya konceptet. Allt skulle hamna på rätt plats på den nya webben samtidigt som vi utvecklade, skapade konceptet och slutligen även gjorde migreringen. Denna synk var den stora utmaningen. Målet var att skapa minimalt manuellt arbete för redaktörerna vid flytt av det befintliga innehållet.

Initialt i projektet arbetade vi efter en koncept- och designdriven kravprocess där konceptet och kraven växte fram under ett antal olika workshops tillsammans med Högskolan. En både rolig och lärorik process med många ”aha-upplevelser” för båda parter. Under utvecklingsfasen arbetade vi nära tillsammans med Högskolan i en agil process där de övergripande kraven detaljerades och estimerades inför varje iteration. Genom att konceptet och delar av designen redan fanns på plats när utvecklingen startade blev det agila utvecklings- och kravarbetet väldigt smidig och effektiv.

Lösningen

Lösningen är gjord i Episerver där en uppgradering av Episerver, från version 6 till version 11 gjorts. Vi började med att se vilka behov som fanns och vi kunde då konstatera att Episerver var ett bra val av många anledningen. Redaktörerna är nämligen vana vid plattformen och hade ett behov av att bygga vidare på den kunskap man redan hade sedan tidigare.

– Det har varit en ynnest att få jobba med en så engagerad och digitalt mogen kund som Högskolan Borås, som inte bara förstår värdet av den digitala leveransen utan även hur vi tillsammans på ett effektivt sätt når de uppsatta målen i en agil process, säger Erik Zetterström, projektledare på Consid.

Resultatet

Målet om att skapa minimalt manuellt arbete för redaktörerna vid flytt av det befintliga innehållet är något vi tillsammans med Högskolan i Borås lyckats med. Webbplatsen är nu effektivare och mer lättarbetad, men även mer modern och lanserades den 10 juni enligt plan med ett mycket gott resultat. Förhoppningen är nu att fortsätta förvaltningen av webbplatsen i framtiden.

– Vi är väldigt nöjda! Det var imponerande att se engagemanget och glöden hos utvecklingsteamet för att lösa leverans till deadline. Äntligen har vi en webb som lever upp till de krav som ställs på oss som myndighet och de krav som vi själva ställer på vår digitala närvaro, säger Ida Danell, systemförvaltare och webbspecialist på Högskolan i Borås.

Om Högskolan i Borås

Högskolan i Borås har runt 13 000 studenter där flera utbildningar enbart finns hos dem. Detta lockar studenter från hela Sverige. Högskolan i Borås består av tre akademier med sektioner: Akademin för textil, teknik och ekonomi, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd och Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT. Högskolan är mest känt för sina textilutbildningar.

Högskolan i Borås nya webb, mockup

Äntligen har vi en webb som lever upp till de krav som ställs på oss som myndighet och de krav som vi själva ställer på vår digitala närvaro.

Ida Danell, systemförvaltare och webbspecialist på Högskolan i Borås

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler referenser

Hand som svingar en golfklubba med deWiz band runt handledet för att analyserar golfsvingen.

deWiz | 5 min lästid

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"
Mockup av SKF:s hemsida i laptop, datorskärm, iPad och telefon.

SKF | 5 min lästid

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem
Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Mer | 4 min lästid

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader
Hela Sverige ska leva - ny landsbyggande webbplats.

Hela Sverige ska leva | 1 min lästid

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva