Ny varumÀrkesplattform

Infobric

Infobric visitkort pÄ runt stenbord.
Infobric hade vuxit mycket och snabbt och var dÀrför i behov av en helt ny varumÀrkesplattform. LÀs om nÀr vi tog oss an uppdraget att hjÀlpa dem!
Magnus Arvidsson, kontorschef Consid BorÄs.

Magnus Arvidsson

VD/Kontorschef

magnus.arvidsson@consid.se

070-548 13 21

Utmaningen

Infobric var ett företag som endast arbetade med digitala tjÀnster för access och sÀkerhet pÄ byggarbetsplatser. Efter flera förvÀrv av bland annat Sveriges ledande bolag inom Fleet Management var den beskrivningen inte lÀngre relevant. Infobric stod dÀrmed inför utmaningen att se över varumÀrket och att positionera sig som en digital samarbetspartner inte bara för byggföretagen, utan för alla som vill ha smidigare administration och bÀttre sÀkerhet och effektivitet pÄ arbetsplatsen.

Vi pitchade en kampanj för lanseringen av en ny produkt för Infobric och fĂ„ngade direkt deras ambitioner att profilera sig mer som ett mjukvaruföretag. Genom att utmana dem att kliva utanför deras “comfort zone”, kunde en helt ny varumĂ€rkesplattform skapas. Det hela handlade mycket om rĂ€tt positionering och att skapa denna frĂ„n grunden.

Infobric var frÄn början en liten startup som sedan 2016 vuxit snabbt och man visste att bolaget skulle vÀxa ytterligare, att man skulle gÄ in i nya branscher och göra förvÀrv. Det var dÀrför ytterst viktigt att ha allt pÄ plats gÀllande strategi, position och inte minst den interna gemensamma visionen, för att kunna fortsÀtta framÄt pÄ ett bra sÀtt.

Consid gav oss verktygen och kunde lotsa oss framÄt. Det var mÄnga involverade i projektet bÄde pÄ Infobric och Consid, med bÄde styrgrupp och arbetsgrupp. HÀr var Consid jÀttebra och utmanade oss och stÀllde rÀtt frÄgor. Det kÀndes vÀldigt bra att ha en extern partner med i arbetet, sÀger Marie Skeppstedt, kommunikationschef pÄ Infobric.

Lösningen

En ny varumÀrkesplattform arbetades igenom och en ny strategi sattes, dÀr Infobrics mjukvara Ease blev huvudpersonen i ett breddat erbjudande. Med plattformen som grund skapade vi Àven ett nytt kommunikationskoncept, A World of Ease. De bÀrande delarna i lanseringen av det nya Infobric blev en serie filmer och en ny webbplats med nytt innehÄll dÀr Consid stod för design, utveckling, foto och varumÀrkesbyggande copy.

– Vi genomförde Ă€ven ett kreativt event till den interna lanseringen dĂ€r vi ville visa hur vi aktiverar plattformen samt visa vilka vi Ă€r, att vi Ă€r en koncern, vart vi vill och att vi blir ett med vĂ„ra förvĂ€rv. HĂ€r var Consid med pĂ„ hela resan. Inför den interna lanseringen spelade vi pĂ„ ”en enkel vĂ€rld” dĂ€r varje medarbete fick en unik kloss som passade I en klosslĂ„da pĂ„ varje kontor för att illustrera hur vi blir ett och anspela pĂ„ ”A world of Ease”. Vi bjöd in alla medarbetare pĂ„ eventet och presenterade vĂ„r plan. Vi fick jĂ€ttefin feedback frĂ„n vĂ„ra medarbetare som menade att det var inspirerande och hĂ€ftigt att vara en del av resan framĂ„t, sĂ€ger Marie Skeppstedt, kommunikationschef pĂ„ Infobric.

Resultatet

Resultatet blev bÄde en intern och en extern lansering. Den interna lanseringen var mycket efterfrÄgad i och med att Infobric förvÀrvat mÄnga bolag under resans gÄng. Nu kunde man visa plattformen som man gemensamt kommer att stÄ pÄ. Den skapade mycket engagemang inom organisationen.

– Nu kunde vi visa pĂ„ vilka hĂ„llbarhetsmĂ„l vi bidrar till och verkligen lyfta de frĂ„gorna samtidigt som vi visade en tydlig profil, sĂ€ger Marie Skeppstedt, kommunikationschef pĂ„ Infobric.

Externt innebar detta att webben nu samlade hela koncernen vilket underlÀttar vid mottagande av nya bolag och fÄr medarbetare och kunder att kÀnna att man Àr del av nÄgot större. Direkt efter lansering började Infobric prata om visionen framÄt pÄ ett nytt sÀtt och detta satte dialogen i rullning inför framtiden.

– Det har varit ett fantastiskt samarbete och vĂ€rdefullt för oss att ha med Consid pĂ„ resan. De har varit vĂ€ldigt mĂ„na om att sĂ€tta sig in i vĂ„ra och vĂ„ra kunders utmaningar och vi har arbetat som ett team. Consid har dessutom varit ett vĂ€ldigt bra bollplank som inte bara Ă€r duktiga pĂ„ kommunikation, men ocksĂ„ pĂ„ hĂ„llbarhet och transformation, sĂ€ger Marie Skeppstedt, kommunikationschef pĂ„ Infobric.

Infobric arbetar nu vidare med att ta det hela frÄn ord till handling. De har fÄtt verktygslÄdan och alla grundlÀggande komponenter, och har nu möjlighet att fortsÀtta vÀxa pÄ en stabil grund.

Om Infobric

Med 200 anstÀllda och över 300 000 anvÀndare hjÀlper Infobric företag att hitta smidigare sÀtt att omvandla information till kunskap. De skapar smarta, digitala tjÀnster som ger mindre administration, större sÀkerhet och effektivare arbetssÀtt för att driva en snabb utveckling mot ett hÄllbart samhÀllsbyggande.

Infobrics nya webbplats utvecklad av Consid, mockup.
Infobrics logotyp pÄ kasse, flaskor, energibar och matlÄda.Infobric visitkort pÄ runt stenbord.Infobrics nya webbplats utvecklad av Consid, mockup.Infobric logotyp
1 / 4

Consid Àr inte bara duktiga pÄ kommunikation, men ocksÄ pÄ hÄllbarhet och transformation

Marie Skeppstedt, kommunikationschef pÄ Infobric

Är du i behov av en liknande lösning?

LÀmna dina kontaktuppgifter sÄ berÀttar vi mer.

Integritetspolicy