Infobric

Ny varumärkesplattform

Infobric hade vuxit mycket och snabbt och var därför i behov av en helt ny varumärkesplattform. Läs om när vi tog oss an uppdraget att hjälpa dem!

Vill ni ha hjälp med en liknande lösning?

Kontakta oss direkt!

Utmaningen

Infobric var ett företag som endast arbetade med digitala tjänster för access och säkerhet på byggarbetsplatser. Efter flera förvärv av bland annat Sveriges ledande bolag inom Fleet Management var den beskrivningen inte längre relevant. Infobric stod därmed inför utmaningen att se över varumärket och att positionera sig som en digital samarbetspartner inte bara för byggföretagen, utan för alla som vill ha smidigare administration och bättre säkerhet och effektivitet på arbetsplatsen.

Vi pitchade en kampanj f√∂r lanseringen av en ny produkt f√∂r Infobric och f√•ngade direkt deras ambitioner att profilera sig mer som ett mjukvaruf√∂retag. Genom att utmana dem att kliva utanf√∂r deras ‚Äúcomfort zone‚ÄĚ, kunde en helt ny varum√§rkesplattform skapas. Det hela handlade mycket om r√§tt positionering och att skapa denna fr√•n grunden.

Infobric var från början en liten startup som sedan 2016 vuxit snabbt och man visste att bolaget skulle växa ytterligare, att man skulle gå in i nya branscher och göra förvärv. Det var därför ytterst viktigt att ha allt på plats gällande strategi, position och inte minst den interna gemensamma visionen, för att kunna fortsätta framåt på ett bra sätt.

Consid gav oss verktygen och kunde lotsa oss framåt. Det var många involverade i projektet både på Infobric och Consid, med både styrgrupp och arbetsgrupp. Här var Consid jättebra och utmanade oss och ställde rätt frågor. Det kändes väldigt bra att ha en extern partner med i arbetet, säger Marie Skeppstedt, kommunikationschef på Infobric.

Lösningen

En ny varumärkesplattform arbetades igenom och en ny strategi sattes, där Infobrics mjukvara Ease blev huvudpersonen i ett breddat erbjudande. Med plattformen som grund skapade vi även ett nytt kommunikationskoncept, A World of Ease. De bärande delarna i lanseringen av det nya Infobric blev en serie filmer och en ny webbplats med nytt innehåll där Consid stod för design, utveckling, foto och varumärkesbyggande copy.

– Vi genomf√∂rde √§ven ett kreativt event till den interna lanseringen d√§r vi ville visa hur vi aktiverar plattformen samt visa vilka vi √§r, att vi √§r en koncern, vart vi vill och att vi blir ett med v√•ra f√∂rv√§rv. H√§r var Consid med p√• hela resan. Inf√∂r den interna lanseringen spelade vi p√• ‚ÄĚen enkel v√§rld‚ÄĚ d√§r varje medarbete fick en unik kloss som passade I en klossl√•da p√• varje kontor f√∂r att illustrera hur vi blir ett och anspela p√• ‚ÄĚA world of Ease‚ÄĚ. Vi bj√∂d in alla medarbetare p√• eventet och presenterade v√•r plan. Vi fick j√§ttefin feedback fr√•n v√•ra medarbetare som menade att det var inspirerande och h√§ftigt att vara en del av resan fram√•t, s√§ger Marie Skeppstedt, kommunikationschef p√• Infobric.

Resultatet

Resultatet blev både en intern och en extern lansering. Den interna lanseringen var mycket efterfrågad i och med att Infobric förvärvat många bolag under resans gång. Nu kunde man visa plattformen som man gemensamt kommer att stå på. Den skapade mycket engagemang inom organisationen.

РNu kunde vi visa på vilka hållbarhetsmål vi bidrar till och verkligen lyfta de frågorna samtidigt som vi visade en tydlig profil, säger Marie Skeppstedt, kommunikationschef på Infobric.

Externt innebar detta att webben nu samlade hela koncernen vilket underlättar vid mottagande av nya bolag och får medarbetare och kunder att känna att man är del av något större. Direkt efter lansering började Infobric prata om visionen framåt på ett nytt sätt och detta satte dialogen i rullning inför framtiden.

РDet har varit ett fantastiskt samarbete och värdefullt för oss att ha med Consid på resan. De har varit väldigt måna om att sätta sig in i våra och våra kunders utmaningar och vi har arbetat som ett team. Consid har dessutom varit ett väldigt bra bollplank som inte bara är duktiga på kommunikation, men också på hållbarhet och transformation, säger Marie Skeppstedt, kommunikationschef på Infobric.

Infobric arbetar nu vidare med att ta det hela från ord till handling. De har fått verktygslådan och alla grundläggande komponenter, och har nu möjlighet att fortsätta växa på en stabil grund.

Om Infobric

Med 200 anställda och över 300 000 användare hjälper Infobric företag att hitta smidigare sätt att omvandla information till kunskap. De skapar smarta, digitala tjänster som ger mindre administration, större säkerhet och effektivare arbetssätt för att driva en snabb utveckling mot ett hållbart samhällsbyggande.

- Consid är inte bara duktiga på kommunikation, men också på hållbarhet och transformation.

Marie Skeppstedt, kommunikationschef på Infobric

√Ąr du i behov av en liknande l√∂sning?

Lämna dina kontaktuppgifter så berättar vi mer.

    http://Magnus%20Arvidsson%20kontorschef%20Consid%20Borås

    Magnus Arvidsson

    Kontorschef

    magnus.arvidsson@consid.se 070-548 13 21