Klimatrådet

En lokal, ändlös energikälla – genom få målgruppen att se på solkraft som en inspirerande idé snarare än att fokusera på priset för solpaneler, skapade Consid en kampanj med ett helt annat uttryckssätt än konkurrenterna. Uppdragsgivare var Klimatrådet.

Utmaningen

Allt fler installerar solceller, men solenergi utgör trots det en mycket liten del av den producerade elen i Jönköpings län. Ännu finns mycket yta och många tak att täcka. Klimatrådet säljer inte solpaneler själva, utan arbetar för att generellt öka nyfikenheten och intresset hos privatpersoner för att vilja installera solenergi och till och med börja producera egen solel.

Klimatrådet ville lägga allt mer fokus på den digitala närvaron och anlitade en extern part. Consid fick i uppdrag att skapa en kampanj som förutom att inspirera fler till att installera solceller också skulle informera om att det finns finansiella medel att söka för privatpersoner.

I uppdraget ingick målgruppsanalys, strategi, formgivning, copy, kanalval och produktion av arbetsmaterial för Klimatrådets medlemmar att själva använda. Med tanke på rådets sammansättning av privata och ideella organisationer, myndigheter och kommuner, var en utmaning att hitta en kommunikationsstrategi som inte krockade med något av medlemsföretagens egna varumärkesidentiteter.

Lösningen

Kampanjen har två syften – dels att visa hur en egen solelanläggning kan bidra till en bättre miljö och billigare elkostnader, dels att informera om det investeringsstöd privatpersoner kan söka.

Consid utgick från en målgruppsanalys baserad på ägare villa/radhus, ägare villa/radhus intresserade av energibesparing, samt ägare villa/radhus intresserade av miljöfrågor. Ungefär hälften av målgruppen använder sällan sociala medier, varför vi rekommenderade material för både print och sociala medier.

De flesta som kommunicerar kring solel visar just en solpanel på ett hustak, ofta genom en generisk, oinspirerande bild. Consid skapade därför ett starkt illustrationsmanér som i kombination med tanke- och insiktsväckande rubriker skulle sticka ut och inte kollidera med medlemsaktörernas eget kommunikationsmaterial. I leveranse ingick printenheter som också låg till grund för tre kortare animerade filmer för användning på sociala kanaler. Filmer och printenheter finns på https://klimatradet.se/solel/.

Resultatet

Kampanjen, med sitt karakteristiska formspråk och fyndiga copy, togs emot mycket väl bland Klimatrådets 120 medlemmar – en utmaning med tanke på de olika medlemmarnas skiftande verksamhet. Feedback kring materialets användning har också varit mycket positiv, bland annat under Klimatveckan, då kampanjen fungerade som underlag och inspiration för möten och dialog kring ämnet solenergi.

Om Klimatrådet

Klimatrådet är en samverkansorganisation som drivs i regi av Länsstyrelsen i Jönköpings län. Idag är alla länets kommuner, regionen, många myndigheter och ett stort antal större företag, ideella organisationer och högskolan engagerade i Klimatrådet. 120 personer i 10 olika arbetsgrupper jobbar med olika frågor i syfte att bidra till internationella klimatmål, samt sprida kunskap och engagemang. Klimatrådet har bland annat genomfört uppskattade aktiviteter som t.ex. Solmatchen, där rådets medlemmar utmanade allmänheten i hur mycket solceller som installerades under ett år.

Intresserad av vårt kommunikationserbjudande?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Kom i kontakt med oss

    Douglas Lindevall Communication Consid

    Douglas Lindevall

    Affärsområdesansvarig Communication

    douglas.lindevall@consid.se 070-977 10 03 Read More

    Ta del av fler referenser

    SBAB intranät
    7 min lästid
    Referens

    SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät

    Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

    Kategorier: Intranät
    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.