MADE Stickers

Konverteringsoptimering, SEO & SEM

Made Stickers är marknadsledande på den svenska marknaden inom det nischade området dekaler för motocross & enduro. Det Jönköpingsbaserade bolaget har växt organiskt sedan 2011 och anlitat en lokal webbyrå för byggande och drift av e-handel & marknadsföring. 2020 fick Consid förtroendet att ta över som helhetsleverantör för den svenska och nordiska marknaden, med tydligt uppdrag att under de kommande åren tillsammans med kunden säkerställa stor tillväxt för ehandeln, både i Sverige och internationellt.

Uppdrag

Consids huvuduppdrag var tydligt, öka konverteringen på både organisk och paid trafik till e-handeln. Nedbrutet innebar uppdragen:

  • Förvaltning & vidareutveckling av ehandeln madestickers.com
  • Sökmotoroptimering
  • Sökmotorannonsering
  • Webbanalys & konverteringsoptimering.

Lösningen

Consids leverans i detta uppdrag kan delas upp i två steg:

Steg 1 – Övertagande och översyn av uppdragets olika komponenter

  • Teknisk SEO-analys och åtgärder
  • Audit av mätsystem, event tracking & datahygien samt implementering
  • Teknisk analys av ehandeln
  • Tekniska sajtförbättringar med fokus på SEO och konverteringsoptimering
  • UX-insatser med konverteringssökning som mål.

Steg 2 – Revidering och optimering av digitalt marknadsarbete

  • SEO-audit för onpage, offpage samt sökordsanalys
  • Upprättande av sökstrategi
  • Förbättring av kampanjstruktur, annonser och annonsgrupper i Google Ads
  • Gå ifrån budget-limit till ROAS-limit för Google ads
  • SEO-content-arbete i nära dialog med kund
  • Offpage-strategi för SEO

Resultat

…efter ett kvartal i Consids regi

Sajt

  • Förbättrad användaruppvelse med ökad konverteringsfokus
  • Förbättrad pagespeed för mobil på 1130% (från 6 till 74)
  • Förbättrad pagespeed för desktop på 159%% (från 37 till 96)

SEO

  • 12% ökning av nya användare via Organic Search med ökad sidor/session och spendtime. (YoY)
  • 11% lägre avvisningsfrekvens på Organic Search (YoY)
  • Placeringsökning organiskt på majoriteten av kundens viktigaste sökord (efter ett kvartal, jmf med läge vid övertagande)

SEM

  • 67% ökning av nya användare via Paid Search med 18% lägre CPC (YoY)
  • 678% ökning i konverteringsfrekvens för Paid Search (YoY)
  • 44% lägre avvisningsfrekvens via Paid Search (YoY)

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    SBAB intranät
    7 min lästid
    Referens

    SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät

    Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

    Kategorier: Intranät
    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ladda fler