Malmberg

We are generation Zero

Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

Bakgrund

Malmbergs långa historia började i den lilla skånska byn Yngsjö den 7 april 1866, när smedmästaren Jöns Mattisson-Malmberg grundade företaget. Eftersom vatten var det som intresserade honom mest, ägnade han mycket av sin tid åt att utveckla nya borrtekniker. Redan på 1880-talet borrades de första brunnarna. Sedan dess har Malmberg hållit fast vid kärnverksamheten kring vatten.

Malmberg jobbar idag inom fyra olika affärsområden:

Avlopps- och vattenrening

Erbjudandet innebär helhetslösningar inom avlopps- och vattenrening för industrier och lokala myndigheter runt om i världen.

Biogasanläggningar

Malmbergs biogasanläggningar producerar miljövänlig och lönsam biometangas att injicera till gasnät eller använda till fordonsbränslen. Detta bidrar till att minska våra globala koldioxidutsläpp.

Geoenergi

Malmbergs system utnyttjar naturlig värme och kyla i grundvatten eller berg. Detta resulterar i minskad energiförbrukning och driftkostnad samt skonar vår miljö.

Brunnsborrning

Brunnsborrning innebär avancerad teknik och kräver specialkompetens.

 

Uppdraget

Malmberg eftersöker ett helt nytt anslag i sin kommunikation. En uppdaterad visuell identitet och ett koncept som inte bara stärker varumärket mot marknaden utan även skapar en gemensam bild över alla olika affärsområden. Att få en samsyn kring kultur och visionen framåt var en bärande och prioriterad del i uppdraget.

Varför Malmberg?

Vi formulerade uppdraget i två frågor utifrån insikten kring deras grundläggande uppdrag med verksamheten. Att genom lösningar inom miljöteknik bidrar Malmberg till FN:s globala hållbarhetsmål.

I en tid när alla pratar hållbarhet, hur kan vi säga det på ett sätt som lämnar ett avtryck? Varför ska man välja Malmberg – som leverantör och som arbetsplats?

Svaren på dessa frågor i kombination med företagets vision och mission blev grunden för en plattform som bär både kultur och kommunikation framåt mot önskad position för Malmberg.

Malmbergs vision

Vi ska vara det ledande miljöteknikföretaget för ren energi och rent vatten som möjliggör ett cirkulärt samhälle.

Malmbergs mission

Ren energi. Rent vatten. Och ett ständigt fokus på att ta vara på vår värld och dess resurser.

 

Lösningen

Baserat på vision och mission lanserades ett nytt kommunikationskoncept: We are generation Zero.

We are generation Zero

”Malmberg är ett familjeföretag som gjort skillnad i generationer. Nu höjer vi ambitionen för att klara vår tids största utmaning. Tillsammans med våra kunder och anställda ska vi sträva mot noll.”

”Join our aim for nothing. Zero emissions, Zero contaminants, Zero waste. To overcome the biggest challenge of our generation, we must aim for nothing.”

Vi lanserade även ett nytt manifest:

”Vi behöver ingenting, och det är bråttom. Vi har arbetat för en renare värld i över 150 år. Bland annat genom att designa, bygga och underhålla anläggningar för vattenrening, biogas och geoenergi samtidigt som vi är experter inom brunnsborrning. För att övervinna vår generations största utmaning måste vi sikta lågt. Vår ambition är noll utsläpp, noll gifter, och noll avfall.”

En riktning framåt för hela företaget

Både vi och alla på Malmbergs är stolta och övertygade om att det som presenterades som ett nytt kommunikationskoncept även kommer vara starkt bidragande till hela företagets riktning framåt.

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande så berättar vi mer.

    Vill du veta mer?

    Stefan Wiklund, Consid Communication Borås

    Stefan Wiklund

    Strategisk projektledare

    stefan.wiklund@consid.se 073-029 94 45 Read More

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Odiwell case Paradigm
    2 min lästid
    Referens

    Odinwell

    Odinwell har utvecklat en unik och patenterad optisk teknologi för utveckling av smarta sårvårdsförband. Considägda Paradigm fick möjligheten att utveckla varumärket och förbereda inför sommarens börsnotering.

    Kategorier: Communication, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Infobric visitkort på runt stenbord.
    4 min lästid
    Referens

    Infobric blev med ny varumärkesplattform

    Infobric hade vuxit mycket och snabbt och var därför i behov av en helt ny varumärkesplattform. Vi tog oss an uppdraget att hjälpa dem!

    Kategorier: Communication, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler