Matting: Stand Up Marathon

Kampanj / Webb / Varumärke

Avlastande ståmattor har varit en del av Mattings sortiment under många år, men försäljningen har inte tagit fart. Vi lanserade världens första ståmaraton – webbapplikationen StandUp Marathon för att få den att ta fart.

Bakgrund

Ny forskning visar att fördelarna med att stå är betydligt fler och större än man tidigare trott – exempelvis fördubblas kaloriförbränningen. Avlastande ståmattor har varit en del av Mattings sortiment under många år, men försäljningen har inte tagit fart. Samtidigt har svenska arbetsplatser investerat miljontals kronor i höj- och sänkbara bord, men 85 procent av användarna utnyttjar dem aldrig.

Utmaningen

Att det är hälsosamt att variera sin arbetsställning kanske är känt på marknaden men väldigt få reser sig ur stolen, trots att de har ett justerbart skrivbord. Vår utmaning blev att skapa ett verktyg både för att kunna belysa den stora nyttan med att stå upp och jobba samtidigt som det skulle trigga igång lusten att bryta gamla vanor och utmana såväl sig själv som arbetskamraterna att göra det samma. Att få fler att stå upp vid sitt skrivbord skapar även behovet av att köpa de avlastande arbetsplatsmattorna, och därmed öka Mattings försäljning.

Lösningen

Vi lanserade världens första ståmaraton. Webbapplikationen StandUp Marathon håller koll på hur många timmar du stått, hur många extra kalorier du förbränt och vilken distans det motsvarar i ett virtuellt maratonlopp genom New York. Du kan hela tiden följa din avatar via Google Maps, och se hur du tar dig fram på New Yorks gator. Via Facebook kan du bjuda in, peppa, jämföra ståtistik och tävla mot dina vänner. Mattings försäljning av ståmattor ökade med över 400 procent jämfört med föregående år.

Resultatet

På bara tre månader ökade försäljningen av Mattings avlastande ståmattor med över 400 % jämfört med samma period året innan.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler