Mjölby kommun

Mjölby kvalitetsberättelse

Mjölby är en växande kommun med många spännande möjligheter och utmaningar, något som behöver kommuniceras till kommuninvånarna på ett tillgängligt och tilltalande sätt. Vi tog fram Mjölby kvalitetsberättelse, från idé till produktion.

http://Jessica%20Stålnacke%20medarbetare%20på%20Consid%20i%20Norrköping%20Communication

Jessica Stålnacke

Projektledare/UX-designer

jessica.stalnacke@consid.se 070-977 88 07

Utmaningen

Mjölby är en växande kommun med många spännande möjligheter och utmaningar, något som behöver kommuniceras till kommuninvånarna på ett tillgängligt och tilltalande sätt – detta är utgångspunkten för omsorgs- och socialförvaltningens kvalitetsberättelse. Syftet är att spegla hur kommunens alla invånare tillsammans är innovativa möjliggörare som bidrar till livslust och livskvalitet. Innehållet kopplas till och förstärker fyra strategiska utvecklingsområden – medarbetarskap, ledarskap, kommunikation och dialog. Kvalitetsberättelsen vänder sig till anställda inom omsorgs- och socialförvaltningen, andra anställda i kommunen, kommuninvånare och andra aktörer som är intresserade av att veta mer om omsorgs- och socialförvaltningens arbete i Mjölby kommun.

Consid Communication har två år i rad formgivit och producerat en tryckt version av kvalitetsberättelsen för omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun. För 2018 års kvalitetsberättelse önskade kunden ta ett nytt steg i sin digitaliseringsresa och lägga huvudfokus på en helt ny webbaserad version av kvalitetsberättelsen (en tryckt version har också producerats som ett komplement till den digitala).​​​​​​​

Lösningen

Consid Communication har tillsammans med kunden svarat för allt från idé till produktion och skapat en helt ny spännande, användarvänlig och responsiv lösning som ger en lättillgänglig möjlighet att få inblick i olika delar av förvaltningens verksamhet, oavsett var läsaren befinner sig. Text och innehåll är baserat på intervjuer med både anställda och andra individer som på så sätt skildrar sina berättelser ur verkligheten.

Resultatet

Både den digitala och den tryckta versionen har tillsammans gett läsarna möjlighet att på ett öppet, lättillgängligt och tilltalande sätt få ta del av det som speglar 2018 – det viktiga och komplexa arbete som utförs inom bland annat hemtjänsten, hemsjukvården, daglig verksamhet och socialtjänsten. Båda versionerna har tagits emot mycket positivt såväl internt som externt, och medarbetarna har uttryckt både engagemang och stolthet. Den digitala versionen av kvalitetsberättelsen är dessutom nominerad till Publishingpriset 2019 i kategorin Årsredovisningar webb.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler