Nexans: Världens första riktiga kabeltröja
Nexans är en av världens största producenter av kablar, och marknadsledare i Sverige. Med över 26 000 anställda och närvaro i 40 länder så har de som mål att underlätta vardagen för alla de som jobbar med kablar. Läs mer om hur Nexans ska ta större plats på fibermarknaden och öka sin försäljning.
Utmaningen
Målgruppen består av Installatörer, Entreprenörer, Stadsnät och Grossister. En diversifierad målgrupp bestående av beställare, projektörer och tekniker. Många beskrivs som svåra att påverka. Kampanjens största utmaning låg i att sticka ut bland en mängd aktörer och få en lite trött målgrupp att förstå vad som skiljer Nexans fiberkablar från övriga konkurrenter. Och då köpa Nexans kablar istället för det gamla vanliga alternativet.
Lösningen
Vår idé tog avstamp i en av produktens viktigaste egenskaper: att den har perfekt flexibilitet och kan böjas utan att knäckas. Lösningen blev världens första kabeltröja. Det som krävdes var en stickexpert och marknadens bästa fiberkabel. Ett kreativt DM skapade den uppmärksamhet som behövdes. Målgruppen togs vidare till en kampanjsida där det gick att lära sig mer om vad som skiljer Nexans kablar från andras, i form av bevis, argument och fakta kring det unika med kablarna. Det fanns också en film där vi utsatte tröjan för några tuffa tester för att lyfta fram andra egenskaper.
Resultatet
Kampanjens resultat var långt över förväntan och den har även belönats i reklamtävlingen Guldnyckeln.
"Det som krävdes var en stickexpert och marknadens bästa fiberkabel."
Vill du veta mer?
Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

Douglas Lindevall
Affärsområdesansvarig Communication
douglas.lindevall@consid.se 070-977 10 03 Read MoreTa del av fler referenser

SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät
Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

Ny varumärkesplattform för NKPG City
Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal
Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning
Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.