Norrenergi fick ny kundportal

Norrenergis nya kundportal utvecklad av Consid
Vi har utvecklat en ny kundportal Ă„t och tillsammans med Norrenergi. Den nya lösningen har ökat anvĂ€ndandet med hela 54 %, anvĂ€ndarvĂ€nligheten och bidrar till att effektivisera kundernas energianvĂ€ndning – nĂ„got som uppskattas av bĂ„de anvĂ€ndarna och miljön.

Utmaningen

Norrenergi stod inför utmaningen att öka intresse och medvetande om sina produkter och tjÀnster för att fÄ sina befintliga kunder, privata som organisationer, att spara energi och dÀrmed minska sin miljöpÄverkan. Genom att modernisera och uppdatera den digitala kontakten med sina kunder sÄg man stora möjligheter till att klara denna utmaning.

En ”Mina sidor”-portal fanns pĂ„ plats sedan tidigare för att Norrenergi skulle kunna interagera med sina kunder, men denna behövde moderniseras och vidareutvecklas för att man skulle kunna ta sig an utmaningen.

Problematiken med den befintliga lösningen lÄg i att interaktionen och kommunikationen med kunderna var vÀldigt begrÀnsad, sÄ Àven möjligheterna till att uppdatera och förÀndra plattformen ur utvecklar-, admin- och redaktörsynpunkt. De brottades med lÄnga ledtider i vidareutvecklingen och kunde inte möta kundernas efterfrÄga pÄ funktionalitet och interaktivitet. Dessutom saknades möjlighet att analysera anvÀndandet av portalen.

IstÀllet för att köpa in en statisk lösning frÄn en tredje part, ville man nu istÀllet utveckla nÄgot eget. Detta för att öka flexibiliteten och ha möjlighet att skrÀddarsy lösningen för att möta kundernas behov. Inte bara vid projektets start, utan Àven i vidareutvecklingen allt eftersom behoven förÀndras hos deras kunder.

För Norrenergi var det av största vikt att underlÀtta vardagen och optimera energiförbrukningen för bÄde deras kunder och samhÀllet i stort. Ett viktigt mÄl var dÀrför att utbilda, informera och engagera kunder om fjÀrrvÀrme och information som traditionellt sett kan vara svÄr och tung att ta till sig.

Lösningen

Vi tog oss an utmaningen genom att börja med en översiktlig genomlysning av nulÀget tillsammans med Norrenergi som redan pÄbörjat arbetet med en ny kundportal. Detta mynnade ut i en plan för en ny kundportal dÀr tillgÀnglighet, design, interaktion och utbildning var ledorden. Vi har dÀrifrÄn stÄtt för allt frÄn UX till fÀrdigutvecklad kundportal och förvaltning.

CMS:et som sedan tidigare valts var Umbraco. Vi genomförde en övergripande ”Reactifiering”, dĂ„ alla sidor numera Ă€r byggda i React. All data som presenteras för kunden, sĂ„ som energiförbrukning och returtemperatur, hĂ€mtas numera frĂ„n Norrenergis centrala databas pĂ„ daglig basis. Dessutom byggdes en Bank ID-integration som möjliggör att samtliga anvĂ€ndare nu har möjlighet att logga in med Bank ID.

För oss pÄ Consid har det tÀta samarbetet, dels vÄra affÀrsomrÄden emellan, men Àven med Norrenergi, varit nyckeln i projektet. Att tillsammans med kunden ha möjlighet att utveckla sÄvÀl front-end som back-end och Àven designa UI/UX i tÀtt samarbete har gjort projektet effektivt och trÀffsÀkert.

Resultatet

Plattformen har tagits emot vÀl av Norrenergis kunder. Antalet anvÀndare i den nya kundportalen har pÄ bara tvÄ mÄnader ökat med 54 %, jÀmfört med det totala antalet anvÀndare som loggat in de senaste 1.5 Ären.

Idag bidrar Norrenergis kundportal till att effektivisera och optimera kundernas energianvÀndning. Detta genom att tillgÀngliggöra information om kunders förbrukning i form av tydliga tabeller, grafer, nyckeltal m.m. En av de mest uppskattade funktionerna med den nya portalen Àr just den nya översiktsvyn dÀr fastighetsbolag med ett större bestÄnd enkelt kan jÀmföra fastigheter i hela bestÄndet med varandra och dÀrigenom göra prioriteringar av ÄtgÀrder för att minska sÄvÀl kostnad som energianvÀndning.

Förutom att kunderna uppskattar lösningen, har Ă€ven plattformen visats upp för branschkollegor i inspirerande syfte. Kundportalen har bland annat omnĂ€mnts som ”en föregĂ„ngare i branschen”.

Norrenergi har nu Àven möjlighet att analysera och vidareutveckla plattformen. Redan tvÄ mÄnader efter lansering beslutades det om en vidareutveckling av kundportalen i form av tvÄ parallella projekt. Dessa fortlöper för att skapa praktisk nytta inom energiomrÄdet för Norrenergis kunder och samhÀllet i stort.

Om Norrenergi

Norrenergi Àr ett kommunalÀgt energibolag som vÀrmer fler Àn 100 000 mÀnniskor som bor och arbetar i Solna, Sundbyberg, Bromma och Danderyd. Bolaget har ett 80-tal anstÀllda med huvudkontor belÀget i Solna Strand.

Norrenergis nya kundportal utvecklad av Consid
Norrenergis nya kundportal utvecklad av ConsidNorrenergis nya kundportal utvecklad av ConsidNorrenergis nya kundportal utvecklad av ConsidNorrenergis nya kundportal utvecklad av ConsidInformation om Norrenergi
1 / 5

Antalet anvÀndare i den nya kundportalen har pÄ bara tvÄ mÄnader ökat med 54 %.

Vill du veta mer?

LÀmna dina uppgifter sÄ hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler referenser

Hand som svingar en golfklubba med deWiz band runt handledet för att analyserar golfsvingen.

deWiz | 5 min lÀstid

AI-golfapp: "deWiz – FrĂ„n uppstart till marknaden"

AI-golfapp: "deWiz – FrĂ„n uppstart till marknaden"
Mockup av SKF:s hemsida i laptop, datorskÀrm, iPad och telefon.

SKF | 5 min lÀstid

SKF – En global relansering av SKF:s affĂ€rsomrĂ„de för smörjsystem

SKF – En global relansering av SKF:s affĂ€rsomrĂ„de för smörjsystem
Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Mer | 4 min lÀstid

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader
Hela Sverige ska leva - ny landsbyggande webbplats.

Hela Sverige ska leva | 1 min lÀstid

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva