Ny varumärkesplattform för NKPG City
En stadskärna i förändring
En stadskärna tillhör alla. Och det är många som är med och skapar den. Consid fick uppdraget att ta fram en varumärkesplattform för NKPG City, ett nytt bolag med uppdrag att utveckla Norrköpings dynamiska stadskärna. Resultatet blev ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia, men samtidigt tar sikte på framtiden.

Utmaningen
Till skillnad från andra varumärken så finns det aldrig bara en ägare till ett platsvarumärke.
Samspelet mellan den fysiska platsen, handeln, restauranger, kulturutbudet och människorna – och att man lyckas skapa en röd tråd genom detta – skapar tillsammans magin och styrkan i ett platsvarumärke. Med det nya varumärket ville vi få boende och besökare att se på stadsdelen med nya ögon. Samt att få dem att prata om stadsdelen på ett nytt sätt. På så sätt skulle vi stärka Norrköpings city att stå sig bättre mot ökad konkurrens från både näthandel och omkringliggande köpcentrum.
– Jazz eller jeans, milkshake eller museum. Nyckeln är initiativet till samverkan som stärker mångfalden och attraktionen. Då blir NKPG CITY en unik upplevelse, säger Martin Lannering, Head of Design på Consid.
Lösningen
Det kreativa arbetet tog avstamp i Norrköpings centrala värden – Mångfald, Dynamik, Ständig förvandling och Vatten. Utifrån dessa utforskade vi olika idéspår som skulle kunna spegla varumärket med självsäkerhet och relevans och som vi kunde bygga visuell kommunikation och budskap kring.
Resultatet
Resultatet blev ett varumärke med inspiration från Norrköpings långa industrihistoria, som har påverkat staden till en unik arkitektur och profil. Logotypen med sin blockiga och mekaniska utformning för tankarna till både gamla emballagestämplar och märkning av industrifasader och lastcontainers.
– Det nya bolaget ska arbeta med samverkan i fokus, det är tillsammans vi skapar en tryggare, trevligare stadskärna med puls och liv där alla känner sig välkomna, konstaterar Stina Storm, vd NKPG CITY.
Varumärkets typografi utgörs av typsnitt som påminner om gamla tidens skrivmaskiner och den tidiga datoriseringen. Färgerna består av en palett av blått, grönt gult och rosa som alla kan associeras till stadens olika delar av vattendrag, natur, parker, alléer, fasadfärger och dess välkända gula spårvagnar. Även i bilder vill vi berätta om nyfikenhet och glädje, den urbana mångfalden, dofter och smaker, relationer och upplevelser i NKPG City.
Leverans
Utöver framtagning av koncept, namn och visuell identitet för platsvarumärket NKPG Citys så har Consid även varit med i utrullningen av varumärket. Vi har utformat stadens gemensamma presentkort och shop, ny webbplats med tillhörande innehåll samt tagit fram bilder, illustrationer, broschyr, officemallar, visitkort mm.
Om NKPG City
NKPG City är ett bolag som samägs av näringslivet – fastighetsägare, handel, hotell och restaurang samt många andra typer av företag och organisationer. Tillsammans med Norrköpings kommun är deras mål att utveckla och stärka Norrköpings stadskärna. Allt från att göra stadskärnan trygg, tillgänglig och hållbar för alla, till att skapa kommunikation och marknadsföring som attraherar fler besökare.

Vill du veta mer?
Skicka ett meddelande så hör vi av oss.
Ta del av fler referenser

Elitfönsters kundwebb driver på lönsamheten – senaste tillskottet bland flera nya digitala plattformar
Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

Ny webb med maxbetyg i tillgänglighet och integrerad AI
Mjölby kommun har sjösatt sin nya webb, mjolby.se. Ambitionen är att besökarna snabbt ska kunna hitta information och utföra sina ärenden.

Utsedd till en av Sveriges mest tillgängliga webbplatser
Ta del av Consids projekt med Malung-Sälens kommun, en intuitiv och modern webbplats som utsetts till Sveriges mest tillgängliga webbplats av Funka.

Canon lyfter den fysiska utskriften i ny kampanj från Consid
Läs om Canons kampanjkonceptet ”Skapa något oscrollbart” som lanserades i branschtidningarna Market och Dagligvarunytt, i print och digitalt.
Apputveckling
Vi bygger framtiden appar & mobila applikationer. Från idé till förvaltning, med säkerhet & skalbarhet i fokus.
Artificiell intelligens (AI)
Det finns enorm potential AI-teknik, så länge man har ordning på data och är kreativ. Då finns inga gränser för hur AI kan effektivisera verksamheten.
Systemutveckling
Genom systemutveckling hjälper vi våra kunder med planering och utförande för att säkerställa användbarhet, vidareutveckling och förvaltning.
Marknadsföring & kommunikation
Heltäckande tjänster inom marknadsföring, användarupplevelse och kommunikation. Vi är experter på UX, digital marknadsföring och branding.
Varumärkesutveckling & design
Vi skapar förändring med strategi, design och innovation i fokus.
Interactive
Vi hjälper kunder att skapa digitala tjänster, upplevelser och helhetslösningar.
CRM
Vi hjälper er att automatisera och effektivisera kundrelationer genom att utnyttja CRM-plattformarnas alla möjligheter.
Utbildning
Vi tillhandahåller en av Sveriges mest gedigna plattform för digitala kunskapskurser. Vi erbjuder digitala utbildningar och kurser inom bland annat projektledning, ledarskap, digital transformation, marknadsföring, UX, WCAG och Office 365.
Molntjänster
Dra nytta av molntjänster från Microsoft Azure, Amazon Web Services, Google Cloud & lokala molnleverantörer. Vi är experter inom cloud.
Applikationsförvaltning
Vi står för den totala leveransen inom support, förvaltning, utveckling, förvaltningsledning och projektledning.
Inbyggda system
Inbyggda system (Embedded Systems) blir allt vanligare i vår uppkopplade och smarta värld. Vi hjälper er att utveckla inbäddade system som tar er produkt till nya nivåer och genererar affärsvärde.
Business Intelligence
Vi hjälper våra kunder att ta rätt affärsbeslut, baserat på data med hjälp av rätt beslutsstödssystem.
Informationssäkerhet
Vi hjälper våra kunder att få grepp om och säkra den viktigaste tillgången – informationen.