Odinwell

Ny visuell identitet

Odinwell har utvecklat en unik och patenterad optisk teknologi för utveckling av smarta sårvårdsförband. Considägda Paradigm fick möjligheten att utveckla varumärket och förbereda inför sommarens börsnotering.

Vill ni ha hjälp med en liknande lösning?

Kontakta oss direkt!

Med en börsnotering som närmade sig med stormsteg insåg Odinwell att de behövde hjälp med en varumärkesstrategi, visuell identitet och hemsida. Consid-ägda Paradigm fick uppdraget och började raskt bena ut det som är grundläggande för alla nya företag, själva kärnan i varumärket, “vilka är vi och vad står vi för”.

Odinwell har inte bara en unik produkt på marknaden, utan också en stark vision för hur man kan förändra dagens sårvård och därmed hjälpa miljontals människor som lider av svårläkta sår. De sätter bokstavligen ett nytt ljus på den komplexa läkningsprocessen under det skyddande sårvårdsförbandet. Detta var viktigt att lyfta fram både i budskap och i den visuella identiteten.

Lösningen

Efter en rad olika workshops hjälpte Paradigm Odinwell att komma fram till, och formulera, sin varumärkesplattform, inklusive syfte och värderingar samt en fängslande varumärkeshistoria. Denna process gav också inspiration till flera idéer för hur varumärket skulle kunna se ut. En av idéerna, som hämtar inspiration från både själva sårläkningsprocessen och Odinwells innovativa teknik, fick tummen upp.

Resultatet

Med varumärket noggrant definierat kunde innehållet för webben utvecklas samtidigt som elementen i den visuella identiteten fick växa fram. Extrema närbilder av hud och den sköra, komplexa läkningsprocessen i sår omvandlades till ett abstrakt grafiskt element som belyser det vi inte kan se med blotta ögat. Från själva kärnan i den innovativa tekniken, dvs fluorescerande ljus i alla möjliga färger, kom inspirationen till att använda övertoningar och ett brett färgspektrum. Färgpaletten hyllar också förmågan att ”se” med hjälp av färg. För att lyfta fram fakta och viktig information skapades “The Eye”.

Behovet av att förbättra dagens sårvård över hela världen är enormt. Odinwells teknik kommer att fylla ett livsviktigt behov och tomrum. Detta tomrum illustreras med en saknad bit i “w” i logotypen. Slutligen animerades vissa av elementen och allt fick komma till liv på hemsidan och i den digitala försäljningspresentationen.

Om Odinwell

Odinwell är ett svenskt medicinteknikföretag med en patenterad optisk teknologi för utveckling av smarta sårvårdsförband. Deras lösning möjliggör mer exakta och snabbare behandlingar vilket har en potential att minska infektioner, minska användning av antibiotika, minska de totala vårdkostnaderna och frigöra värdefulla vårdresurser.

Är du i behov av en liknande lösning?

Lämna dina kontaktuppgifter så berättar vi mer.

    http://Cecilia%20Hellichius,%20Client%20Director%20på%20Paradigm

    Cecilia Hellichius

    Client Director

    cecilia@pdgm.se 031-761 56 13