Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

Utmaningen 

Consid fick förtroendet att ta fram en ny, lättnavigerad, datadriven och leadsgenererande webbplats åt Piab. Denna lanserades våren 2021 och fick ett varmt mottagande av såväl medarbetare som av Piabs återförsäljare och kunder. I samband med detta uppstod ett behov av att också omforma partnerportalen My Piab och konfigurationstjänsten för Piabs produkter.

My Piab syftar till att förenkla partnerskap och affärsrelationer med Piab. Därför efterfrågades en tjänst som hade samma grafiska uttryck som resten av Piabs webb, och med fortsatt inbyggd leadshantering för att underlätta flödet av leads mellan Piab och återförsäljare. Dessutom skulle tjänsten bidra till att hålla kunskapsnivån hög hos återförsäljare och partners, genom att tillgängliggöra Piabs befintliga utbildnings- och presentationsmaterial, faktasök och nyhetsbank, samt ärendehantering mellan Piab och återförsäljare.

Konfiguratorn är en tjänst där kunden kan anpassa en grundprodukt efter sitt specifika behov och därefter begära offert eller lägga order. Denna behövde ett nytt, mer överskådligt och intuitivt användargränssnitt, samt knytas ihop med orderflödet. Det fanns också önskemål om att förändra inloggningsprocessen så att denna skedde före, i stället för efter konfiguration, för att minska frustration hos kunderna och beställningsbortfall.   


Lösningen

My Piab försågs med ny kostym med samma grafiska uttryck som Piabs övriga webb. Denna byggdes i Optimizely och integrerades med Salesforce via REST-API. På så sätt blir leadshanteringen smidig och överskådlig för Piabs återförsäljare och partners, som kan se alla tilldelade leads direkt i My Piab. Samma sak gällde felrapportering och återkoppling som också den syns direkt i My Piab.

I syfte att hålla kunskapen hög i återförsäljarleden valde Piab att flytta utbildningsdelarna till en extern plattform som nås från en framträdande plats på användarens dashboard på startsidan. Eftersom målgruppen ofta har en stor kunnighet om Piabs produkter och tjänster lades ett stort fokus på sök-funktionen, som fick en mer framträdande plats på startsidan.

En ny inloggningsfunktion skapades för konfiguratorn, där inloggning krävs för att kunna inleda konfigurering. Konfiguratorn förseddes med nytt, skräddarsytt användargränssnitt byggt i Optimizely och Zurb foundation, integrerat med Piabs backendtjänst Tacton. Stort fokus lades på användarupplevelsen. Konfigurationsvalen förseddes med rullist och varje produkt fick en motsvarande 3D-modell där användaren tydligt kan se resultatet av olika konfigurationer. I gränssnittet byggdes även in en användarvänlig återkoppling i fall av konflikter i konfigurationsval, så att användaren får ett tydligt felmeddelande som förklarar vad problemet är med vald konfigurationsuppsättning. En möjlighet att ladda ner CAD-filer på konfigurationsuppsättningen finns också, så att kunden kan ta dessa direkt till relevant ingenjör.

Produkterna förseddes med prisinformation och information om tillgänglighet. Konfiguratorn kopplades också samman med Piabs affärssystem, så att användaren har möjlighet att lägga varan i varukorgen och checka ut, alternativt skicka en offertförfrågan, beroende på behörighet.

Resultatet

– Det är verkligen kul att se hur Piab återigen bryter ny digital mark. Man sammanväver affär, användare och teknik för att förenkla och effektivisera användarresan på ett sätt som skapar värde för både slutanvändare och verksamhet, konstaterar Fredrik Därth, projektledare på Consid Kalmar.

Anette Lantz, Digital Experience Analyst på Piab, är nöjd med samarbetet:

– Tidsplanerna för projekten har reviderats längs vägen på grund av ändrade förutsättningar och Consid har varit flexibla när vi har behövt omprioritera. Vi ser Consid som en långsiktig partner och vi har fått ett eget, dedikerat team för de här projekten, vilket vi uppskattar.

Piab har nu fått en grafiskt tilltalande och användarvänlig partnerportal i form av My Piab, som både ser ut och känns som de andra delarna av Piabs webb.

– Det är visserligen en 1–1 lösning jämfört med tidigare partnerportal, men återkopplingen som vi har fått från våra partners är att den är modernare och fräschare, att det är enklare att navigera sömlöst och växla mellan piab.com och My Piab. Det har blivit en multisajt som vi nu kommer att bygga vidare på, säger Anette Lantz.

My Piab effektiviserar och underlättar leadshanteringen för återförsäljare och partners, tillgängliggör utbildning, informationsinhämtning och att rapportera in incidenter och få återkoppling på dessa. Men mest uppskattad är den nya sökfunktionen, där resultat från både My Piab och piab.com numera presenteras, säger Anette Lantz.

– Det är en klar förbättring. Våra partners rör sig ständigt mellan My Piab och de publika sidorna och vet inte alltid var de hittar vad. Med det nya söket får de upp träffar från båda webbplatserna.

Den nya konfiguratorn har mottagits väl, konstaterar Piabs Anette Lantz. Färre konfigureringar inleds visserligen numera, i och med att användaren först behöver logga in, men desto fler slutförs.

– Kunderna blir nöjda i stället för frustrerade, så trots att vi har färre inledda konfigureringar idag genererar konfiguratorn fler leads än förut – precis som vi hade hoppats.

Om Piab

Piab utvecklar automatisering genom progressiva grip-, lyft- och transportlösningar och har gjort det sedan 1951. Piab tror på en automatiserad värld där inga resurser slösas bort och inga människor skadas. Med en årlig omsättning på cirka 1,9 miljarder SEK, fler än 900 anställda och global närvaro i mer än 100 länder hjälper Piab dagligen sina kunder att utveckla sina processer för en effektivare drift. Sedan 2018 ägs Piab av Patricia Industries som ingår i Investor AB.

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande så hör vi av oss så snart vi kan.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler
    Erbjudande

    Apputveckling

    Vi bygger framtiden appar & mobila applikationer. Från idé till förvaltning, med säkerhet & skalbarhet i fokus.

    Kategorier: Android, Appar, iOS, Kotlin, Swift
    Erbjudande

    Artificiell intelligens (AI)

    Det finns enorm potential AI-teknik, så länge man har ordning på data och är kreativ. Då finns inga gränser för hur AI kan effektivisera verksamheten.

    Kategorier: AI
    Erbjudande

    Systemutveckling

    Genom systemutveckling hjälper vi våra kunder med planering och utförande för att säkerställa användbarhet, vidareutveckling och förvaltning.

    Kategorier: .NET, CSS, HTML, Java, JavaScript, Node, React
    Erbjudande

    Marknads­föring & kommuni­kation

    Heltäckande tjänster inom marknadsföring, användarupplevelse och kommunikation. Vi är experter på UX, digital marknadsföring och branding.

    Kategorier: Design, Kommunikation, SEM, SEO, UX
    Erbjudande

    Varumärkes­utveckling & design

    Vi skapar förändring med strategi, design och innovation i fokus.

    Kategorier: Strategi, Varumärkesutveckling
    Erbjudande

    Interactive

    Vi hjälper kunder att skapa digitala tjänster, upplevelser och helhetslösningar.

    Kategorier: DAM, e-handel, Intranät, Optimizely, PIM, SEM, SEO, Sitecore, Sitevision
    Erbjudande

    CRM

    Vi hjälper er att automatisera och effektivisera kundrelationer genom att utnyttja CRM-plattformarnas alla möjligheter.

    Kategorier: Ärendehantering, CRM, Dynamics 365, Fältservice, Marketing Automation, Säljstöd
    Erbjudande

    Utbildning

    Vi tillhandahåller en av Sveriges mest gedigna plattform för digitala kunskapskurser. Vi erbjuder digitala utbildningar och kurser inom bland annat projektledning, ledarskap, digital transformation, marknadsföring, UX, WCAG och Office 365.

    Kategorier: Kompetensutveckling
    Erbjudande

    Molntjänster

    Dra nytta av molntjänster från Microsoft Azure, Amazon Web Services, Google Cloud & lokala molnleverantörer. Vi är experter inom cloud.

    Kategorier: AWS, Azure, DevOps, GCP, IaaS, Molntjänster, Openstack, PaaS
    Erbjudande

    Applikations­förvaltning

    Vi står för den totala leveransen inom support, förvaltning, utveckling, förvaltningsledning och projektledning.

    Kategorier: Förvaltning, Nearshore, Offshore, Outsourcing, Projektledning
    Erbjudande

    Digital arbetsplats

    Vi skapar fungerande arbetsplatser med de anställda i fokus.

    Kategorier: Azure, GDPR, Office 365, RPA, Sitevision, UiPath
    Erbjudande

    Digital transformation

    Vi hjälper våra kunder att möta sina digitala utmaningar.

    Kategorier: Digital transformation, Utveckling
    Erbjudande

    Innovation

    Vi lyfter idéer, kreativitet och affärer i våra kunders verksamheter.

    Kategorier: Innovation, Strategi, Utveckling
    Erbjudande

    Inbyggda system

    Inbyggda system (Embedded Systems) blir allt vanligare i vår uppkopplade och smarta värld. Vi hjälper er att utveckla inbäddade system som tar er produkt till nya nivåer och genererar affärsvärde.

    Kategorier: Bluetooth, Inbyggda system, Internet of Things
    Erbjudande

    Business Intelligence

    Vi hjälper våra kunder att ta rätt affärsbeslut, baserat på data med hjälp av rätt beslutsstödssystem.

    Kategorier: BI, BICC, Business Intelligence, GAP, KPI
    Erbjudande

    Test & krav­ställning

    Vi hjälper våra kunder att testa och kravställa sina produkter.

    Kategorier: Krav, QA, Test, Testledning
    Erbjudande

    Internet of Things

    Vi ökar samhörigheten mellan människor och saker.

    Kategorier: Cloud, Device Knowledge, Internet of Things
    Erbjudande

    Informations­säkerhet

    Vi hjälper våra kunder att få grepp om och säkra den viktigaste tillgången – informationen.

    Kategorier: Digital transformation, Informationssäkerhet

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.