Rexolution

Kommunikationskoncept / Varumärke / Visuell identitet

Rexel ville bredda sin verksamhet och erbjuda helhetslösningar inom energi till bland annat målgruppen fastigheter. Vi tog fram ett kommunikativt koncept för det nya affärsområdet Rexolution, ett koncept som inte bara skulle lyfta fram de enskilda tjänsteområdena effektivt, utan också visa på Rexels bredd och unika styrkor.

http://Helena%20Norberg%20medarbetare%20Consid%20Communication

Helena Norberg

Kundansvarig Projektledare

helena.norberg@consid.se 070-174 80 13

Utmaningen

Rexel Sverige har en stark position genom sina tre varumärken, elgrossistkedjorna Selga, Storel och Moel. I Sverige har företaget närmare 800 medarbetare på 62 platser och en omsättning på ca 5 miljarder SEK. Rexel har en befintlig relation till installatörsbranschen, men ville bredda sin verksamhet och erbjuda helhetslösningar inom energi till bland annat målgruppen fastigheter. Detta innefattar en rad tjänster, som exempelvis laddningsstationer för elbilar, solpaneler, belysning och säkerhet.

Lösningen

Consids uppdrag bestod i att ta fram ett kommunikativt koncept för det nya affärsområdet Rexolution, ett koncept som inte bara skulle lyfta fram de enskilda tjänsteområdena effektivt (först laddsystem), utan också visa på Rexels bredd och unika styrkor. Efter en serie workshops, analyser och kartläggning av behov och förutsättningar hos målgruppen skapade vi ”Rexolution”, ett koncept som skulle kunna anpassas för många kanaler och ha förmåga att koppla ihop Rexels många verksamhetsområden. Utöver bland annat insikts-, analys- och strategiarbete omfattade uppdraget även att ta fram en ny web, grafisk identitet, kampanjplattform och content.

Resultatet

Arbetet tillsammans med Rexel pågår med kontinuerliga lanseringar under 2019 och 2020. Det är av den anledningen ännu för tidigt att se långsiktiga resultat.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler