Smaka Sverige

Jordbruksverket fick i uppdrag av regeringen att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Lösningen är utvecklad i SiteVision av Consid. Läs mer om hur vi gick till väga!

Utmaningen

Uppdraget som Jordbruksverket fick från regeringen var att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Den största utmaningen inom projektet var att det innehåll som skulle presenteras på webbplatsen inte fanns när arbetet påbörjades. En annan utmaning var den tajta tidplanen med bara tre månader från projektstart till lansering.

Consid fick i uppdrag att bygga och utveckla hela lösningen och lansering skulle ske innan årsskiftet 2014/15. SiteVision skulle användas som CMS för webbplatsen då Jordbruksverket använder detta övergripande för alla sina webbplatser och intranät. Publik kommunikation stod för koncept och byrån inUse Experience för design.

Lösningen

Det var ett extremt slimmat projekt, från de första skisserna till lanserad webbplats på endast tre månader. Detta lyckades genom ett mycket tätt samarbete mellan Consid och inUse Experience för att vi skulle kunna använda SiteVision standardfunktionalitet och moduler så långt det bara gick utan att tumma på design eller funktionalitet.

Resultatet

Resultatet av detta blev en mycket framtidssäker SiteVision-webbplats under namnet Smaka Sverige som i princip enbart är byggd med SiteVisions standardfunktioner och moduler.

Webbplatsen har i skrivande stund nästan 1000 artiklar om svensk mat, dryck och råvaror. För att hitta bland alla dessa artiklar bygger stora delar av webbplatsen på SiteVisions mycket kraftfulla Solr-sökmotor.

– I SiteVision finns färdiga funktioner och moduler som ger en bra grund att bygga en funktionell, framtidssäker och tillgänglig webbplats med.

Alexander Gustafsson, strateg och lösningsarkitekt, Consid.

Smaka Sverige blev nominerad till SiteVisions pris Guldhanden för Bästa offentliga webbplats 2015 och Consid tillsammans med Jordbruksverket föreläste om webbplatsen under SiteVisiondagarna 2015.

 

– Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade.

Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket.

"Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade."

Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket.

Intresserad av SiteVision-lösningar?

Lämna din e-mail så kontaktar vi dig så snart vi kan.

http://Alexander%20J%20Gustafsson%20affärsutvecklingsansvarig%20på%20Consid

Alexander Gustafsson

Affärsutvecklingsansvarig SiteVision

alexander.j.gustafsson@consid.se 0733 60 74 76

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser