Smaka Sverige
Jordbruksverket fick i uppdrag av regeringen att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Lösningen är utvecklad i SiteVision av Consid. Läs mer om hur vi gick till väga!

Alexander Gustafsson
Affärsutvecklingsansvarig Sitevision
alexander.j.gustafsson@consid.se 0733-60 74 76Utmaningen
Uppdraget som Jordbruksverket fick från regeringen var att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Den största utmaningen inom projektet var att det innehåll som skulle presenteras på webbplatsen inte fanns när arbetet påbörjades. En annan utmaning var den tajta tidplanen med bara tre månader från projektstart till lansering.
Consid fick i uppdrag att bygga och utveckla hela lösningen och lansering skulle ske innan årsskiftet 2014/15. SiteVision skulle användas som CMS för webbplatsen då Jordbruksverket använder detta övergripande för alla sina webbplatser och intranät. Publik kommunikation stod för koncept och byrån inUse Experience för design.
Lösningen
Det var ett extremt slimmat projekt, från de första skisserna till lanserad webbplats på endast tre månader. Detta lyckades genom ett mycket tätt samarbete mellan Consid och inUse Experience för att vi skulle kunna använda SiteVision standardfunktionalitet och moduler så långt det bara gick utan att tumma på design eller funktionalitet.
Resultatet
Resultatet av detta blev en mycket framtidssäker SiteVision-webbplats under namnet Smaka Sverige som i princip enbart är byggd med SiteVisions standardfunktioner och moduler.
Webbplatsen har i skrivande stund nästan 1000 artiklar om svensk mat, dryck och råvaror. För att hitta bland alla dessa artiklar bygger stora delar av webbplatsen på SiteVisions mycket kraftfulla Solr-sökmotor.
– I SiteVision finns färdiga funktioner och moduler som ger en bra grund att bygga en funktionell, framtidssäker och tillgänglig webbplats med.
Alexander Gustafsson, strateg och lösningsarkitekt, Consid.
Smaka Sverige blev nominerad till SiteVisions pris Guldhanden för Bästa offentliga webbplats 2015 och Consid tillsammans med Jordbruksverket föreläste om webbplatsen under SiteVisiondagarna 2015.
– Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade.
Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket.
– Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade."
Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket
Intresserad av SiteVision-lösningar?
Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.
Ta del av fler referenser

Ny varumärkesplattform för NKPG City
Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal
Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning
Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

Malmberg – nytt kommunikationskoncept
Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.