Smaka Sverige

Jordbruksverket fick i uppdrag av regeringen att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Lösningen är utvecklad i SiteVision av Consid. Läs mer om hur vi gick till väga!

http://Alexander%20J%20Gustafsson%20affärsutvecklingsansvarig%20på%20Consid

Alexander Gustafsson

Affärsutvecklingsansvarig Sitevision

alexander.j.gustafsson@consid.se 0733-60 74 76

Utmaningen

Uppdraget som Jordbruksverket fick från regeringen var att skapa en kunskapsbank och samlingsplats för forskning och fakta kring svensk matkultur. Den största utmaningen inom projektet var att det innehåll som skulle presenteras på webbplatsen inte fanns när arbetet påbörjades. En annan utmaning var den tajta tidplanen med bara tre månader från projektstart till lansering.

Consid fick i uppdrag att bygga och utveckla hela lösningen och lansering skulle ske innan årsskiftet 2014/15. SiteVision skulle användas som CMS för webbplatsen då Jordbruksverket använder detta övergripande för alla sina webbplatser och intranät. Publik kommunikation stod för koncept och byrån inUse Experience för design.

Lösningen

Det var ett extremt slimmat projekt, från de första skisserna till lanserad webbplats på endast tre månader. Detta lyckades genom ett mycket tätt samarbete mellan Consid och inUse Experience för att vi skulle kunna använda SiteVision standardfunktionalitet och moduler så långt det bara gick utan att tumma på design eller funktionalitet.

Resultatet

Resultatet av detta blev en mycket framtidssäker SiteVision-webbplats under namnet Smaka Sverige som i princip enbart är byggd med SiteVisions standardfunktioner och moduler.

Webbplatsen har i skrivande stund nästan 1000 artiklar om svensk mat, dryck och råvaror. För att hitta bland alla dessa artiklar bygger stora delar av webbplatsen på SiteVisions mycket kraftfulla Solr-sökmotor.

– I SiteVision finns färdiga funktioner och moduler som ger en bra grund att bygga en funktionell, framtidssäker och tillgänglig webbplats med.

Alexander Gustafsson, strateg och lösningsarkitekt, Consid.

Smaka Sverige blev nominerad till SiteVisions pris Guldhanden för Bästa offentliga webbplats 2015 och Consid tillsammans med Jordbruksverket föreläste om webbplatsen under SiteVisiondagarna 2015.

– Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade.

Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket.

– Tack vare Consids kreativa och flexibla arbetssätt kunde vi utveckla webbplatsen även om merparten av innehållet inte fanns på plats när projektet startade."

Karin Sannerud, projektledare Smaka Sverige, Jordbruksverket

Intresserad av SiteVision-lösningar?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ett äldre par som promenerar in i en skogsdunge på en stig
    3 min lästid
    Referens

    Malmberg – nytt kommunikationskoncept

    Vi hjälpte Malmberg att ta fram ett nytt kommunikationskoncept, för att ge bolaget en tydlig riktning. Läs mer om hur vi gick tillväga nedan.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Kommunikationskoncept, Varumärke, Visuell identitet
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.