SSAB

Vägen till en grön omställning – en tidning

Grafisk form

SSAB Klimat steget, tidning, av Consid Communication
SSAB Oxelösund ställer om från en fossilintensiv industri med kol och järn, till en lösning som på kort sikt minskar koldioxidutsläppen med närmare 90% och långsiktigt skapar en tillverkning av fossilfritt stål. Consid Communication fick i uppdrag att skapa en tidning som på ett enkelt och engagerande sätt berättade om de olika aspekterna av denna omställning.
Helena Norberg medarbetare Consid Communication

Helena Norberg

Kundansvarig Projektledare

helena.norberg@consid.se

070-174 80 13

Utmaningen

SSAB Oxelösund ställer om från en fossilintensiv industri med kol och järn, till en lösning som på kort sikt minskar koldioxidutsläppen med närmare 90% och långsiktigt skapar en tillverkning av fossilfritt stål. Omställningen involverar i hög grad även Oxelösunds Hamn, bland annat gällande byggnation av en ny terminal för naturgas. Consid Communication fick i uppdrag att skapa en tidning som på ett enkelt och engagerande sätt berättade om de olika aspekterna av denna omställning. Tidningen delas ut till Oxelösunds invånare och placeras även ut på strategiska platser i Nyköping.

Lösningen

Den tekniska omställningen kan vara svår för många att förstå. Därför skapade vi en tidning som på ett pedagogiskt och mänskligt sätt berättade om alla de detaljer som måste samverka i processen. Consid Communication stod för såväl design och layout som för en stor del av textarbetet. Vi var även delaktiga i den redaktionella processen.

SSAB Klimat steget, tidning, av Consid CommunicationSSAB Klimat steget, tidning, av Consid CommunicationSSAB Klimat steget, tidning, av Consid CommunicationSSAB Klimat steget, tidning, av Consid CommunicationSSAB Klimat steget, tidning, av Consid CommunicationSSAB Klimat steget, tidning, av Consid Communication
1 / 6

Resultatet

Allmänhet och anställda har på ett öppet, enkelt och överskådligt sätt ska kunnat ta del av de komplexa förändringar som kommer att ske framöver på SSAB i Oxelösund och i Oxelösunds Hamn. Tidningen kommer att ges ut två gånger per år fram till dess omställningen av stålproduktionen är klar i Oxelösund.

Case

SSAB ikoner och ikonbibliotek

SSAB:s användande av ikoner och illustrationer var spretigt och saknade enhetlighet. Vi fick i uppdrag att ta fram ett ikonmanér.

Läs mer om detta
SSABs nya ikonbibliotek framtaget av Consid Communication

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler referenser

Hand som svingar en golfklubba med deWiz band runt handledet för att analyserar golfsvingen.

deWiz | 5 min lästid

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"
Mockup av SKF:s hemsida i laptop, datorskärm, iPad och telefon.

SKF | 5 min lästid

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem
Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Mer | 4 min lästid

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader
Hela Sverige ska leva - ny landsbyggande webbplats.

Hela Sverige ska leva | 1 min lästid

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva