SSAB

Grafisk form

SSAB Oxelösund ställer om från en fossilintensiv industri med kol och järn, till en lösning som på kort sikt minskar koldioxidutsläppen med närmare 90% och långsiktigt skapar en tillverkning av fossilfritt stål. Consid Communication fick i uppdrag att skapa en tidning som på ett enkelt och engagerande sätt berättade om de olika aspekterna av denna omställning.

http://Helena%20Norberg%20medarbetare%20Consid%20Communication

Helena Norberg

Kundansvarig Projektledare

helena.norberg@consid.se 070-174 80 13

Utmaningen

SSAB Oxelösund ställer om från en fossilintensiv industri med kol och järn, till en lösning som på kort sikt minskar koldioxidutsläppen med närmare 90% och långsiktigt skapar en tillverkning av fossilfritt stål. Omställningen involverar i hög grad även Oxelösunds Hamn, bland annat gällande byggnation av en ny terminal för naturgas. Consid Communication fick i uppdrag att skapa en tidning som på ett enkelt och engagerande sätt berättade om de olika aspekterna av denna omställning. Tidningen delas ut till Oxelösunds invånare och placeras även ut på strategiska platser i Nyköping.

Lösningen

Den tekniska omställningen kan vara svår för många att förstå. Därför skapade vi en tidning som på ett pedagogiskt och mänskligt sätt berättade om alla de detaljer som måste samverka i processen. Consid Communication stod för såväl design och layout som för en stor del av textarbetet. Vi var även delaktiga i den redaktionella processen.

Resultatet

Allmänhet och anställda har på ett öppet, enkelt och överskådligt sätt ska kunnat ta del av de komplexa förändringar som kommer att ske framöver på SSAB i Oxelösund och i Oxelösunds Hamn. Tidningen kommer att ges ut två gånger per år fram till dess omställningen av stålproduktionen är klar i Oxelösund.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler referenser

    SBAB intranät
    7 min lästid
    Referens

    SBAB:s medarbetarkultur flyger med nytt intranät

    Consid har levererat SBAB:s nya intranät i Sitevision. Lösningen har resulterat är ett jättekliv framåt enligt medarbetarnas svar på Web Service Index senaste undersökning.

    Kategorier: Intranät
    Platsvarumärket NKPG City - Storformat vepa
    2 min lästid
    Referens

    Ny varumärkesplattform för NKPG City

    Consid har tagit fram en ny varumärkesplattform för NKPG City. Ett platsvarumärke som hyllar Norrköpings historia & tar sikte på framtiden.

    Kategorier: Communication, Grafisk form, Grafisk produktion, Kampanj, Kommunikationskoncept, Varumärke
    Piabs nya partnerportal MyPiab utvecklad av Consid
    5 min lästid
    Referens

    Sömlös upplevelse när Piab fick ny partnerportal

    Efter att 2021 lanserat en ny webbplats åt Piab uppstod behovet att även omforma partnerportalen My Piab. Läs mer om hur vi hjälpte Piab bryta ny digital mark med sin nya partnerportal.

    Kategorier: Episerver / Optimizely
    Coops app Scan & Pay som Consid varit med att utveckla
    2 min lästid
    Referens

    Coops Scan & Pay möjliggör snabb självscanning och utcheckning

    Vi var med och hjälpte Coop att ta fram Scan & Play. Consid har nu i uppdrag att underhålla och vidareutveckla tjänster i Scan & Pay-appen.

    Kategorier: App
    Ladda fler