Wallenstam

Fastighetsbolaget Wallenstam har länge satt sin prägel på storstäder som Göteborg och Stockholm. De senaste åren har bolaget i allt större utsträckning riktat in sig på nya typer av boenden, kommersiella lokaler och allt fler tjänster. Den här utvecklingen ville man spegla i hur man ser ut och upplevs. Paradigm fick i uppdrag att göra om den visuella identiteten och uppdatera logotypen – den ikoniska myran.

Utmaningen

Wallenstam är ett anrikt bolag med en välkänd profil. Många har bott eller varit på besök i Wallenstams hus eller lokaler. Många känner igen logotypen med den strävsamma myran och associerar den med sitt eget hem, goda vänners hem, arbete och vissa landmärken.

I uppdraget var det viktigt att få med den här historiken, igenkänningen men också att avspegla bolagets förändring, innovativa kraft och energi inför framtiden. Det gällde att ta sig an den visuella identiteten och framför allt myran med stor respekt.

Lösningen

Paradigm gjorde en genomlysning av varumärkesplattformen och tillsammans med Wallenstam förtydligade man vissa ledord och värderingar. Utifrån dessa arbetade man sedan fram olika förslag på logotyper, färgpaletter och typsnitt.

Efter en urvalsprocess, med stor konsensus, valde kunden förslaget med en mer stiliserade och elegant myra i kombination med ”Wallenstam” eller enbart ett ”W”. Man valde också förslaget på en färgpalett med djupare kulörer och accentfärger.

Resultatet

Den välbekanta och omtyckta myran finns kvar i logotypen men med ett mer modernt, sofistikerat och energifyllt uttryck. Myran, som är ritad i en sammanhållande linje, speglar också bättre den känsla av rörelse framåt och kreativa anda som idag präglar Wallenstam.

Likaså fångar den nya färgpaletten både bredden i Wallenstams erbjudande, från det exklusiva och klassiska till det naturnära, och känslan av en livfull, pulserande stad.

Mottagandet av den nya visuella identiteten har varit positivt, både internt och från allmänheten som gett sitt bifall genom bland annat social media.

Om Wallenstam

Wallenstam bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter främst i Stockholm och Göteborg. I nära samarbete med staden arbetar de för att skapa trygga platser och områden där människor vill bo, arbeta och leva.

Intresserad av vårt erbjudande inom strategisk varumärkesarbete?

Lämna din e-mail så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Kom i kontakt med oss

http://Mikael%20Lundberg%20Digital%20transformation%20Consid%20Jönköping

Mikael Lundberg

VD Paradigm

mikael.lundberg@consid.se 070-865 17 45

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag och erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Bolaget grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser