Omdefiniera visuella identiteten och logotyp för Wallenstam

Wallenstams nya logotyp framtagen av Considägda Paradigm
Fastighetsbolaget Wallenstam har länge dominerat i stora städer som Göteborg och Stockholm. De senaste åren har de dessutom börjat fokusera på nya typer av tjänster men de behövde hjälp att reflektera detta i sin visuella identitet. Paradigm fick då i uppdrag att omdefiniera den visuella identiteten och logotypen - den ikoniska myran.

Utmaningen

Wallenstam är ett företag med en välkänd profil. Detta uppdrag gick därför ut på att uppdatera och visa på förändring men samtidigt inkludera Wallenstams historia. Det var viktigt att den visuella identiteten och myran hanterades med stor respekt.

Lösningen

Paradigm gjorde först en granskning av varumärket och tillsammans med Wallenstam togs därefter nyckelord fram. Baserat på dessa nyckelord utvecklades olika förslag på logotyper, färgpaletter och typsnitt. Efter en urvalsprocess, med stor konsensus, valde kunden den eleganta myran i kombination med ”Wallenstam” eller bara en ”W”. De valde också en färgpalett med djupare färger och accentfärger.

Resultatet

Den bekanta myran förblir i logotypen men med ett mer modernt, sofistikerat och energiskt uttryck. Myran, som dras i en sammanhängande linje, speglar också bättre känslan av framåtrörelse och kreativitet som kännetecknar Wallenstam idag. På samma sätt fångar den nya färgpaletten både bredden på Wallenstams erbjudande, från det exklusiva och klassiska till det naturliga, och också känslan av liv. Mottagandet av den nya visuella identiteten har varit positivt, både inom varumärket och från allmänheten.

Om Wallenstam

Wallenstam bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter främst i Stockholm och Göteborg. I nära samarbete med staden arbetar de för att skapa säkra platser och områden där människor vill bo och arbeta.

Wallenstams identitetConsid skapade ny visuell identitet och logotyp till Wallenstam
1 / 2

Intresserad av vårt utbud?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler referenser

Hand som svingar en golfklubba med deWiz band runt handledet för att analyserar golfsvingen.

deWiz | 5 min lästid

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"

AI-golfapp: "deWiz – Från uppstart till marknaden"
Mockup av SKF:s hemsida i laptop, datorskärm, iPad och telefon.

SKF | 5 min lästid

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem

SKF – En global relansering av SKF:s affärsområde för smörjsystem
Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Mer | 4 min lästid

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader

Laddkoncernen Mer lanserar enhetlig webb över flera marknader
Hela Sverige ska leva - ny landsbyggande webbplats.

Hela Sverige ska leva | 1 min lästid

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva

Ny landsbyggande webbplats hos Hela Sverige ska leva